رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۳


ابن سینا را دو نظام منطق‏نگارى است: وى در شفا در مقام منطق پژوهى در سنّت منطق نه بخشى ارسطویى گام برمى‏دارد و در اشارات نظام نوین منطق نگارى دو بخشى را بنا مى‏نهاد. بهمنیار، لوکرى، غیلانى، خواجه طوسى، غیاث الدین دشتکى و نور الدین انصارى پیرو شفا هستند و در مقابل آنها، غزالى، فخر رازى، شیخ اشراق، ارموى، ابهرى، کاتبى، سمرقندى، علامه حلى، تفتازانى، میرداماد و ملاصدرا به نظام دو بخشى اشارات متعلق‏اند. فخر رازى در تهذیب و تکمیل منطق دو بخشى ابن سینا و انتقال آن به سده هفتم نقش بسیار مؤثرى داشته است (بنگر: مقدمه نگارنده بر التنقیح ملاصدرا، ص شش تا پانزده).

فخر رازى و شیخ اشراق منطق را نزد مجد الدین جیلى آموخته‏اند. در روزگار آنها البصائر النصیریه ابن سهلان ساوى، تدوین شده در نظام منطق‏نگارى تلفیقى، کتاب درسى بوده است. اگر چه ارجاعات فراوان آن را در آثار فخر و شیخ اشراق مى‏یابیم، اما بر اینکه بصائر را به درس خوانده‏اند، شاهدى نیافته‏ایم. آراء منطقى فخر و شیخ اشراق على رغم اختلافهاى فراوان، نشانگر اندیشه‏هاى تحولى و نوین مجد الدین جیلى است و به همین دلیل در مطالعه آراء منطقى فخر، مقایسه آن با شیخ اشراق اهمیت و ضرورت مى‏یابد.
همچنین، مقایسه فخر رازى و خواجه طوسى روشنگر است. رواج بخش الهیات شرحهاى فخر و خواجه بر اشارات و غفلت از بخش منطق الانارات، موجب شده است که تصور نادرستى از نسبت بین این دو رواج یابد.
فخر شیفته ساختار دو بخشى منطق اشارات و ساختار الهیات پیشینى یا غیرمبتنى بر طبیعیات اشارات و نوآوریهاى بو على در مسایل منطقى است.
وى با بررسى مقایسه‏اى بین اشارات و شفا نوآوریهاى بو على را مطرح و از آنها دفاع مى‏کند، در حالى که خواجه طوسى سخنگوى منطق‏نگارى نه بخشى در قرن هفتم است و غالب مواضعى را که از نظر فخر نوآورى بو على است، انکار مى‏کند و آراء بو على را در موارد متعددى نقد و رد مى‏کند (مانند دیدگاه بو على در حذف مبحث مقولات از منطق).
نگارش محاکمات و داوریها بین فخر و خواجه، مانند المحاکمات بین شراح الاشارات علامه حلى و المحاکمات بین شرحى الاشارات قطب رازى، مجال بررسى تطبیقى را به دست داده است. (نمونه‏هایى را از داورى در زبان فارسى بنگرید: به سید حسن حسنى، دانشگاه تهران، 1373 و نرگس عزیزى، بررسى آراء اختلافى فخر رازى و خواجه طوسى در بخش منطق، تهران، 1380)

منبع: منطق الملخص، المقدمة، 34 و33

نظرات  (۳)

جالب بود ممنونم :)

واووو چه وبلاگ خفنی پیدا کردم.چرا ادامه اش نمیدین؟! من حقیقتا شگفت زده شدم.

پاسخ:
سلام ممنون بخاطر مشکلاتی امکانش نبود ولی از سال آینده ادامه خواهیم داد..
۲۵ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۴:۲۲ سید محسن موسوی

منطق مانع هشیاری است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی