رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۷

نویسنده: حسین نیا

امام حسین علیه السلام:

"من کان فینا باذلا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل معنا"

آنکه خون قلبش را تنها برای ما بذل میکند و خود را با دیدار با خدا آرام کرده است

با ما سفر کند..

سیاق این عبارت بگونه ای ساخته شده که قلب مخاطب خود را هدف گرفته است و از سوی دیگر نمیتوان بیشتر از آنچه که عبارت میرساند به آن استناد کرد.

حقیقت هر فردی در قلب اوست لذاست که حضرت عرق قلبی افراد را نشانه گرفته است؛ یعنی بالاترین و حساس ترین بخش هستی انسان را هدف قرار داده زیرا به دنبال ناب ترین نیروهاست.

"مهجة" یعنی خون قلب یا رگ قلب؛

قلب حساس ترین عضو بدن انسان است و هستی انسان به آن بسته است کما اینکه قلب نماد زندگی است وقتی گفته میشود کسی خون قلبش را در این راه داد یعنی از عمق وجودش یعنی جایی که زندگی معنا پیدا میکند و شروع زندگی با آن است به چیزی تعلق خاطر یافته و عزیزترین عنصر هستی خود را گرو آن می یابد.

حال مصادیق متفاوتی میتواند داشته باشد؛ کمترین مصادیقش میتواند انسانهایی را شامل شود که دچار غفلت شده اند و با تنبه باز همان حالت سابق را در خود می یابند و بالاترینش هم انسان هایی بوده اند که همیشه این حالت را داشته، هیچ وقت دچار غفلت و .. نشده اند که هر دو را در قضیه کربلا می بینیم..

نکته دیگر این است واژه بذل است، که فراتر از یک کار داوطلبانه است بلکه نشان از یک خواست درونی و رغبت درونی است که هم حالتهای عاشقانه و عارفانه را شامل میشود و هم حالتهای دیگری که انسان هیچ جیزی را برای خود باقی نمیگذارد که باز هر دو را در قضیه کربلا میبینیم. 

اما اینکه این گونه ترجمه کنیم " هر که تا آخرین قطره خونش خالصانه فدایی ماست" ترجمه غلطی نمی باشد چه بسا از نزدیک ترین لوازم این معنا باشد اما لطافتی که در ترجمه تحت اللفظی این عبارت است به نظر بیشتر از این برداشت آزاد است.

اما عبارت "موطنا علی لقاء الله نفسه":

وطن جایی است که انسان آرام میگیرد مثلا در ادبیات دینی ما آخرت موطن اصلی ماست و دنیا تنها پلی ست برای رسیدن به آن. پس در وطن آرامش و آسودگی خیال خوابیده است از این رو وقتی گفته میشود "موطنا علی لقاء الله نفسه" یعنی روحش با یک اندیشه و دغدغه عجین شده و تنها با آن اندیشه و بر آورده شدن آن دغدغه آرام میشود(کانه با اندیشه لقاء الله رشد کرده است یا سرزمینی به نام لقاء الله را وطن خود قرار داده است که کنایه از انس یافتن با اندیشه لقاء الله است). اصلا خصوصیت انسان این است که وقتی دغدغه اش برآورده شد آرام میگیرد و الا حقیقتا دغدغه ای در عمق روحش نفوذ نکرده وبیشتر حرفی زبانی است. حال ترجمه این عبارت این گونه میشود؛ کسی که با دیدار خدا روحش آرام میشود و اساسا، وطنش آن جاست که لقاء خدا آنجا باشد؛ کانه سرزمینی به نام لقاء الله هست که او آن را وطن خود انتخاب کرده است. لذا به نظر میرسد که ترجمه دقیق عبارت این میشود ".. و با دیدار با خدا، خود را آرام کرده است" البته به نظر میرسد که باز هم اگر بگوییم " و وطن خود را لقاء الله قرار داده است" دقیقتر و فراگیر تر است.

نکته ای که هست ترجمه "و با مجاهدت نفس و مشقت مشغول اصلاح وجودش برای دیدار با خداست" تنها بعضی از مصادیق را شامل میشود چون احیانا در بعضی افراد این امور مشقتی ندارد و برایشان احلی من العسل است؛ به عبارت دیگر برای لقاء خدا افراد چند دسته میتوانند باشند که بسیاری از آنها مجاهدت نفس دارند اما بعضی ذاتا عاشقانه به سمت خدا میروند و ازین رو مجاهدتی احساس نمی کنند بلکه هر چه هست جذبه و عشق است این مسئله در عرفای اسلام هم معروف است که بعضی برای طی مراحل عرفانی ریاضت زیادی نکشیده اند و اصلا مجاهده در جایی معنا پیدا میکند که مقاومتی وجود داشته باشد..

نکته ی دیگری هم که میتوان از سیاق این روایت بدست آورد بحث ولایت است بگونه ای که کانه حضرت با این کلامش خواسته  افراد خاصی را مورد ندا قرار دهد.. و بگونه ای که کانه کار آنقدر مهم بوده که اصلا ملاحظه ظاهر هم نکرده و گفته این میدان، فقط مرد میخواهد(البته بصورتی ظریف هم ملاحظه ظاهر را نکرده است).. هر کس مرد این میدان است بیاید.. و با ملاکهایی که داده مرد این میدان را مشخص کرده است.. به همین خاطر هم بسیاری نتوانستند و برگشتند..

نظرات  (۷)

۲۷ مهر ۹۳ ، ۱۴:۱۶ فاطمه مهدیخانی
این راه اگر بی یاور بماند،زندگی را از من دزدیده ای .(شهید حسین بیدخ)

انشالله در راه شهدا باشیم...

سلام
زیبابود...استفاده کردیم
التماس دعا
یاعلی
مطلبی کامل و جامع بود.
استفاده کردم.
در عزاداری‌هایتان ما را هم دعا کنید...

بسیار عالی بود. ممنونم.

عالی

۲۴ مرداد ۰۰ ، ۱۶:۳۱ روح الله گلی

خیلی خوب بود احسنت وفقک الله 

۰۹ شهریور ۰۰ ، ۱۰:۴۳ اعظم السادات سجادپور

بسیار استفاده کردم معنای موطنا را نمی دانستم 

عالی بود خداوند به توفیقاتتون بیافزاید

سپاس

التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی