رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۰

(نکاتی درباره این گفتار را در کانال تلگرامی رصدفکر -https://telegram.me/rasadfekr- ببینید. )

حجت الاسلام دکتر پارسانیا عضو  شورای عالی انقلاب فرهنگی در هم اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی گفت: بسیاری از دوگانه‌های علوم اجتماعی امروز بر مبنای حکمت متعالیه پاسخ مربوط به خود را پیدا می‌کند؛ مانند دوگانه عامل ـ ساختار و ذات داشتن یا بر ساخته بودن معنا.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نخستین هم اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی که ۲۹ تیرماه در مشهد برگزار شد به ارائه سخنرانی خود با موضوع حکمت متعالیه و علوم انسانی اسلامی پرداخت.

پارسانیا بحث کنش را بحث محوری در علوم اجتماعی بیان کرد و افزود: موضوع علوم اجتماعی با علوم طبیعی تفکیک شده است وگفته میشود علوم اجتماعی با کنشهای انسانی ارتباط دارند وچون فهم کنش با فهم معنا قرین و همراه است لذا نظریاتی که در باب معنا وجود دارد درعلوم اجتماعی و نظریات مربوط به آن تاثیرگذار است.

وی گفت درتاریخ اندیش غرب نقطه عطف در باره معنا بر محور مساله سوژه و ابژه شکل گرفته است. تکوین این مساله ریشه در فلسفه دکارت دارد و بلوغ آن به فلسفه کانت باز میگردد.

کاتت با انقلاب کوپرنیکی خود به سوبژکتیو شدن معرفت و عقل رسمیت بخشید. مرحوم فردید عقل سوبژکتیو را به عقل خود بنیاد ترجمه کرد و مراد او عقل نفس بنیاد و سوژه بنیاد است یعنی عقلی است که به جای حکایت از واقع و ارایه آن حجاب واقع است و واقع را در پوشش مفاهیم پیشینی و معانی نفسانی سازمان میبخشد.

وی گفت: از نخستیین آثار رویکرد سوبژکتیو به عقل و معرفت مرگ متافیزیک و حذف جنبه شناختاری و حکایتگری معرفت و تقدم بخشیدن به عقل عملی و اراده بر عقل نظری وعلم است. کانت اعتبار عقل نظری را به عقل عملی باز گردانید و عقل عملی نیر از نظر او حکم میکند نه این که حکم را بیابد. بنابراین از نظر او اعتبار معرفت نظری به حکمی است که آدمی در عمل میکند. مسیری را که کانت هموار کرد  در نیچه به گونه ای عریان تر آشکارشد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد:مقطع پس از کانت مربوط به رویکردهای نوکانتی است.درنگاه نوکانتی بعد ترانسندنتال و ثابت سوژه به صورت امری تاریخی و فرهنگی تنزل پیدا میکند واین جریان درتداوم خود به حوزه ارتباطات و عقل ارتباطی سقوط کرده وبا غلبه نظریات ساختارگرا و پسا ساختارگرا  و پسامدرن به مرگ سوژه نیز منجرمیشود.

پارسانیا افزود. غلبه حوزه ارتباطات و رویکردهای ساختارگرا و پسا ساختارگرا به نفی ذات از معنا نیز منجر می شود. و هویت معرفت و علم با نفی ذات به متن ساختارهای مختلفی پیوند میخورد که در تحول و سیلان مدام هستند و این امر به سلطه عقلانیت ارتباطی منجر میشود و براین اساس باز خوانی معنا به بازسازی معنا باز میگردد. به گونهای که هرقرائت جدید یک تولید نوین معناست.

مرگ متن و ماتن و قول به هرمنیوتیک مفسر محور ره آورد دیگر فرآیند فوق است.

پارسانیا به ظرفیت بازدارنده فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه دربرابر تحولات مزبوراشاره کرد.

ایشان توجه به مشکل سوژه و ابژه را در فلسفه اسلامی به حکمت سینوی بازگرداند  و از تطورات پاتصد ساله این مساله تا تکوین حکمت متعالیه یاد کرد و گفت درست هنگامی که این مساله به عنوان یک مشکل درتاریخ اندیشه غرب در حال دهان گشودن است درتاریخ فلسفه اسلامی پس از پنج سده تلاش پرونده آن درحکمت متعالیه پاسخ مناسب خود رامیابد.

پارسانیا حل مشکل سوبژکتیویسم ویامدهای معرفتی آنرا درحکمت متعالیه مبتنی بر اصول و قواعد زیر دانست

اصالت وجود

تشکیک دروجود..

اشتداد دروجود و حرکت جوهری.

تجرد وثبات حقیقت معنا .معرفت و علم.

جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا بودن نفس انسان.

جسمانیه الحدوث وروحانیه البقا بودن علم و عمل انسان.

اتحاد عالم و معلوم و اتحاد عامل و معمول.

نوع متوسط بودن انسان.

پارسانیا گفت اصول یادشده ضمن حفظ ارزش هستی شناختی معرفت و تامین بنیادهای متافیزیکی دانش و تثبیت هویت متعالی عقل و معرفت صحنه گفت وگو را برای حل بسیاری از دو گانه های موجود درحوزه علوم اجتماعی و بلکه مطلق علوم دگرگون میکند و با حفظ هویت متن و ماتن  در تقابل با هرمنیوتیک مفسر محور قرار میگیرد بدون آن که شان و نقش مفسر را انکار نماید.

پارسانیا افزود آثار تطورات معنا در تاریخ اندیشه غرب به حوزه علوم اجتماعی محدود نمیشود علوم طبیعی و بلکه جمیع علوم را دربرگرفته پیامدهای تاریخی و تمدنی مربوط به خود را داشته و مسایل کلامی و دینی مناسب باخودرا به دنبال میاورد و مباحث فلسفه دین را نیز تحت پوشش خود قرار میدهد.

ایشان گفت بسیاری از چالشهایی که اینک درقلمرو مباحث تفسیری کلامی اصولی ویافقهی ما رخ میدهد ازسنخ منازعات تاریخی درون علوم مزبور نبوده و واز چالشهایی است که ریشه در اصول و مبانی این علوم دارد واین چالشها تنها درهمان افق قابل حل است. وحکمت اسلامی ظرفیت بی بدیلی برای حل آنها دارد.

(نکاتی درباره این گفتار را در کانال تلگرامی رصدفکر -https://telegram.me/rasadfekr- ببینید. )

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی