رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۲

چکیده

در سده گذشته بررسی هویت فلسفه اسلامی اعم از چیستی و هستی آن، یکی از موضوعات مورد بحث مستشرقین غربی و متفکرین اسلامی بوده است. آیا فلسفه اسلامی دارای یک هویت متمایز است؟ بدین معنا که آیا می­توان درباره آن گفت هم اسلامی است و هم هویتی جدا از کلام اسلامی و فلسفه یونان دارد؟ در این باره پاسخ­های گوناگونی در ردّ یا دفاع از آن ارائه شده است. یکی از بزرگترین فیلسوفان معاصر که بررسی­های گسترده­ای در این باره انجام داده و در آثار خود تلاش نموده است تا به تبیین هویت فلسفه اسلامی و دفاع از آن بپردازد علامه طباطبایی است.

این تحقیق با توجه به آثار علامه طباطبایی به سه سوال درباره هویت فلسفه اسلامی یعنی ارتباط اسلام با فلسفه، چیستی فلسفه اسلامی و هستی فلسفه اسلامی از منظر علامه پاسخ می­دهد. به نظر علامه طباطبایی اسلام دینی فطری و جهانی است و نباید آن را در قشری خاص از مخاطبین محدود کرد. اندیشه فلسفی نیز امری فطری است و اسلام آن را به رسمیت شناخته و در ردیف تفکر مذهبی قرار داده است. فلسفه اسلامی در چیستی و ماهیت فلسفی و برهانی خود، اگر چه با کلام اسلامی متمایز است اما تفاوتی با فلسفه یونان نمی­کند بلکه تمایز فلسفه اسلامی با فلسفه یونان در هستی و تحقق خارجی آن است؛ یعنی در ابتکاراتی است که در سه بخشِ 1-کمیت مسائل فلسفی 2- انسجام و ترتب خاص در بین مسائل فلسفی 3- زنده بودن و پویایی در ابعاد مختلف که در طول سالیان متمادی بدست آورده است.

کلمات کلیدی:

هویت فلسفه اسلامی، فلسفه یونان، کلام اسلامی، علامه طباطبایی، اسلام و فلسفه

دانلود کامل مقاله؛

http://www.javidankherad.ir/article_69607_e95cac8b4c8861967e325726a6336870.pdf

نظرات  (۲)

اصلا انسان رو نمیشه از عقل جدا کرد..
هستی رو نمیشه از فلسفه جدا کرد..
حالا من با قرآن کار ندارم ولی فکر نکنم قرآن رو هم بشه از برهان جدا کرد..
نمیشه ینی نمیشه ..
هر کی میگه انسان بدون تعقل ینی تو خری..
هر کی میگه هستی بدون فلسفه ینی همه چی باد هواست..ینی باز تو خری ..
هر کی میگه قرآن بدون برهان ینی داعش..ینی باز هم تو خری ..
هر کی میخاد باشه باشه..
ن اینکه میشه جدا کرد و ما نمیکنیم.. نمیشه جدا کنیم.. شدنی نیست..
دهان میرباقری ها و اون شخص اولی ک اینها رو سر کار آورده و اذناب اینها هم نجس تر از آن است ک بخان بگن جدا بشه یا نشه..
اصلا انسان هست که تا بیندیشه نه اینکه چون می اندیشه پس هست..
و همه چیز از سوال شروع میشه.. نه از عقل عملی و نه از عقل نظری ونه از نظریه هم افزایی عقل نظری و عملی پارسا نیا..
شما میگی انسان سوال نکرد کل اسماء به او تعلیم شد .. من میگم پس اول آدمی بوده که اسماء روی اون نقاشی شده و خود آدم اصلا ینی سوال .. وجود آدم ینی وجود سوال .. ینی وجود قابلیت .. ینی وجود نیاز .. ینی وجود درخواست .. ینی وجود فقر.. ینی وجود گدا.. این آدم ذلیل مرده گدا ترین گدایان موجودات عالمه.. یک چیزیه اصلا واسه خودش. . در این عالم همه موجودات با انسان سر جنگ دارند.. شبانه روز آن به آن دارن بر او میتازند.. وباز مضافا بر بدبختی که خودش هم داره بر خودش میتازه .. هم نوعش هم بر خودش داره هجوم و هیجا میاره.. انقلاب میکنه خون میده دولت تعیین میکنه رییس جمهور انتخاب میکنه همینها مایه و خامه بدبختی و شرمساریش میشن..
یک جهان شرار تنها
مانده در میان صحرا
به درد خود سوزد
به سوز خود سازد
سوزد از جفای دوران
فتنه و بلای طوفان
فنای او خواهد
به سوی او تازد
و پس حالا شما میمانید و یک مشت حرف مفت..
البته من نمیگم حرف مفت ... یک عده ای میگن حرف مفت..
ومن نفیا و اثباتا نظری ندارم..
وشما باید برای اینها پاسخ داشته باشین ..
وشما ندارین..
و من نمیخام بگم این حرفهای مفت چیه..
چون نه شما طاقت شنیدنش رو دارید و نه من دل و جان گفتنش..

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش

کی روی؟ره ز که پرسی؟چه کنی؟چون باشی

در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن

شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

۳۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۰۹ علی رحمانی پور
سپاس
پاسخ:
خواهش میکنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی