رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۰

 سبک زندگی اسلامی مبتنی بر فطرت است

ابراهیم فیاض، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، »فطرت« را مهم ترین مقوله  سبک زندگی دانست و گفت: برای این که در زندگی مدرن به فطرت دوباره توجه شود، به حکمت اسلامی نیاز داریم.

وی در ابتدا اظهار کرد: پیشرفت، فناوری محور است و برپایه عرضه و تقاضا حاصل می شود. باورمندان به پیشرفت فناوری محور معتقدند اگر جریان عرضه و تقاضا در جامعه و تمدن مورد نظر حاکم شود، انسان با کسب پول خوشبخت می شود.

فیاض افزود: انسان در الگوی جامعه پیشرفت محور، سودجو و منفعت طلب تلقی می شود و اخلاق در این تمدن مبتنی بر سرمایه داری است و پیشرفت، توسعه و جهانی شدن همین معنا را می دهد.

اخلاق در تمدن پیشرفت محور محو می شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که جنگ در این نوع تمدن ها به معنای تکامل است، گفت: معتقدان تمدن پیشرفت محور بر این باورند که در روند تکامل، انسان های ضعیف نابود می شوند و مدام بین افراد و ملت ضعیف و قوی جنگ می شود و انسان قوی قادر است، ساختار اقتصادی تکامل یافته ایجاد کند.

وی گفت: فرهنگ کار، دومین فرهنگی است که بعد از جنگ در تمدن پیشرفت محور بر آن تأکید شده و در تمدن پیشرفت محور عقلانیت خارج از توان انسان است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: »ماکس وبر« جامعه شناس آلمانی بعد از دیدار از شیکاگو، این شهر را به جهنمی تشبیه کرد که پیشرفت در آن شهر، جز با تخریب محیط زیست و ارزش ها، امکان پذیر نیست.

فیاض ادامه داد: تلقی دیگری از پیشرفت در جهان وجود دارد که پیشرفت را فقط آن زمان مهم می داند که به زندگی انسان معنا ببخشد.

در این نوع تلقی، پیشرفت و دانش باید در خدمت طبیعت باشد و هر دانش  بشری که نتواند زندگی ما را پررنگ کند، دانش بیهوده ای تلقی می شود.

دانش زندگی محور، ضد فلسفه است

وی گفت: دانش زندگی محور، ضد فلسفه است. فلسفه تمام ابعاد وجودی را به مسئله ذهن تقلیل می دهد تا قدرت کسب کند. »فردریش نیچه« می گوید: »به محض آن که به لذت فکر کردید، لذت نابود می شود«.

فیاض ادامه داد: نیچه ضد فلسفه است و طرفدار هنر است و »زیگموند فروید« سنت نیچه را ادامه می دهد و معتقد بود دانشی که به غیر انسان مربوط  شود، از بین می رود.

فیاض گفت: ماهواره و فضای مجازی فقط ابعاد زندگی روزمره را عمق می بخشد و زمانی که ساختار زندگی روزمره  اصل قرار گرفت، »اباحه گری« بسط می یابد.

این جامعه شناس سپس به بیان جزئیات سبک زندگی در اسلام پرداخت و گفت: سبک زندگی اسلامی بر مبنای فطرت است، بنابراین در اسلام جنگی میان غریزه و ایمان نداریم.

استاد دانشگاه تهران افزود: پیامبر اکرم(ص) به ابعاد فردی و اجتماعی زندگی توجه می کنند.

فیاض اظهار کرد: برای این که به فطرت در زندگی مدرن دوباره توجه شود، نیازمند حکمت اسلامی هستیم تا تعریفی از سبک زندگی اسلامی ارائه دهیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی