رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۱

(رصدفکر: یکی از معدود متفکران درجه اول اسلامی که به بررسی افکار عرفانی هند و چین پرداخته است علامه طباطبایی ره است. علامه ره اعتقاد داشته است که باید افکار سرزمین های دیگر همچون هند و چین به زبان فارسی ترجمه شود و از کنجکاوی ها و افکار آنها باید با خبر شویم و نباید خود را در افکار و اندیشه های خود محسور کنیم. از نظر ایشان عرفان هندی و چینی هر دو به دنبال به تصویر کشیدن یک عرفان عمیق و خالص بوده اند اگر چه در بعضی موارد در تحقق این هدف کامیاب و گاهی هم ناکام مانده است. ایشان عرفان چینی را در مجموع عمیق تر از عرفان هندی میدانسته اند.)

بیانات با نزاکت اسلام وقتى که با بیانات دیگران و به ویژه با عرفان هندى مقایسه شود، این امتیاز را دارد که حقایق عرفانى در لفافه بیانات عمومى که سایر طبقات نیز هر کدام مناسب درک ویژه خود از آن بهره‏مندند ایراد شده و از هرگونه پرده‏درى تحرز به عمل آمده است، ولى بیانات دیگران این امتیاز را ندارد و به همین سبب اسلام از نتایج زیان‏بخشى که تعلیمات دریده دیگران به بارآورده، مصون و محفوظ مانده است؛ مثلًا اگر به عرفان هندى مراجعه کرده، اوپانیشادهاى کتاب مقدس‏ ودا (بخش معارف الهى کتاب‏ ودا) را از نظر بگذرانیم و آغاز و انجام مطالب را به همدیگر برگردانیم و هر سخنى را با اشباه و نظایر آن سنجیده، تفسیر کنیم، خواهیم دید که جز یک توحید دقیق و بسیار عمیق مقصدى ندارد، ولى در عین حال سخنان استوار و پایدار خود را به اندازه‏اى دریده و بى‏پرده بیان مى‏کند که هر مراجعه کننده‏اى که از مطالب عرفانى اطلاع کامل ندارد، سخنان نغز و استوار آن را جز یک رشته افکار خرافى نخواهد اندیشید و لااقل از بیاناتى که توحید حق را با کمال دقت وصف مى‏کند، جز حلول و اتحاد و افکار بت‏پرستى نخواهد فهمید.

گواه این مطلب نظرهایى است که مستشرقین سانسکریت‏شناس در عرفان هندى مى‏دهند و آنان پس از آن همه کنجکاوى که در متون اصلى برهمایى و بودایى نموده‏اند، تازه عرفانیات هندى را یک رشته افکار خرافى مى‏دانند که تراوش مغز هندى محروم از مزایاى زندگى مى‏باشد و سبب اصلى این اظهارات، دریدگى و نامطبوعى بیانات بى‏باکانه این متون است.[1]

نتیجه‏هاى فاسد عرفان هندى‏

عرفان هندى بر اثر شیوه نامطبوعى که اتخاذ کرده، سه نتیجه زیان‏بخش به بار آورده است:

1. همان عرفانى که جز توحید خالص پاک خداى پاک هیچ مقصد و هدفى ندارد، وقتى که وارد افهام عامه پیروان خود گردیده، درست در قطب مخالف قرارگرفته و تبدیل به بت‏پرستى شده و به جاى خداى‏یگانه، خدایانى به عدد هوس‏هاى مردم، مورد پرستش قرارگرفته است: فرشتگان، پریان و قدیسان بشر.

عرفان مجوسى نیز چنان‏که از متن این کیش به‏دست مى‏آید، به همین سرنوشت دچار شده است و با این‏که در میان پیروان این کیش ساختن بت معمول نبوده است، در تقدیس فرشتگان و قدیسان بشر و عناصر به ویژه آتش، همان شیوه بت‏پرستى هندى را دارند.

عرفان مسیحى نیز که نمونه‏اى از آن در اول‏ انجیل‏ یوحنا وارد شده، در مرحله عمل همان حال عرفان هندى را دارد و تثلیث این کیش همان تثلیث وثنى مى‏باشد.[2]

2. دستوراتى که این عرفان به پیروان خود مى‏دهد منفى است و در نتیجه همه اعمال مثبت که آفرینش خدایى در جهان انسانى و شعاع وجود انسان قرار داده و هر یک از آنها را آیتى از خود و آینه صفتى از صفات پاک خود نموده است به کلى از زندگى معنوى کنار مى‏افتد، و این خود مَنقِصتى است بزرگ که دامن‏گیر این عرفان گردیده و عرفان مجوسى و مسیحى نیز گرفتار همین منقصت مى‏باشند. تنها اسلام است که زندگى معنوى خود را به جهان انسانى و همه پدیده‏هاى مثبت و منفى آن بسط داده است.

3. عرفان هندى برخى از طبقات مردم را مانند زنان و گروهى از مردان از زندگى معنوى محروم مى‏سازد و هم‏چنین در کیش مسیحى زنان از زندگى معنوى محروم‏اند. تنها اسلام است که براى هیچ کس محرومیت قائل نشده و هر کس را به فراخور حال خود تعلیم داده و تربیت مى‏کند.


[1] ( 1). چنان‏که مستشرق نامى هرمان الدنبورک در کتابى که در شرح آیین و رهبانیت بودا تألیف نموده، بارها صریحاً مى‏گوید:« افکار عرفانى هندوها اندیشه‏هایى است آمیخته با حماقت.» و نیز گوید:« بودا جهان را از خدا مستقل و بى‏نیاز مى‏داند.»( کتاب فروغ خاور، ترجمه کتاب هرمان الدنبورک در آیین و رهبانیت بودا.)
[2] ( 2). به کتاب العقاید الوثنیة فى‏الملة النصرانیه مراجعه شود

نظرات  (۱)

سلام 
خیلی خوب بود. استفاده کردم.


لطفاً اگر ممکن است، متن را به لحاظ تایپی ویرایش و اصلاح بفرمایید. خیلی از حروف و کلمات به هم چسبیده شده اند.
پاسخ:
با سلام
من یه بار دیگه متن رو دیدم اما متوجه غلط تایپی و ویرایشی نشدم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی