رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۰

حدود هزار دانشجو از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی عصر دیروز(1 مرداد 93) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیداری ۲ و نیم‌ساعته داشتند.

رهبر انقلاب اسلامی با ریشه‌یابی رفتار گستاخانه‌ی غربی‌ها خاطرنشان کردند: دفاع از جنایات صهیونیست‌ها، در نظام لیبرال‌دمکراسی و در منطقی ریشه دارد که از کمترین ارزش‌های اخلاقی برخوردار است و هیچ احساس انسانیتی در آن وجود ندارد.

ایشان تأکید کردند: آمریکایی که در قضایای مختلف با جمهوری اسلامی در چالش است واقعیتش همین است که می‌بینیم، ما باید آمریکا را از این ماجرا بهتر بشناسیم و این شناخت به عنوان تجربه‌ای مهم، در برخورد و نگاه و رفتار ما با آمریکا اثر بگذارد و برای ملت ما، دانشجویان، روشنفکران و برای همه‌ی ما به یک معیار تبدیل شود.

ایشان یک بار دیگر تأکید کردند: این حرف‌ها را به عنوان نصیحت به مسئولان آمریکایی نمی‌گوییم بلکه برای خودمان می‌گوییم تا تکلیف خودمان را بدانیم و در قضاوت‌ها و تحلیل هایمان بفهمیم با چه کسانی روبه‌رو هستیم.

رهبر انقلاب افزودند: شعارهای ضد آمریکایی و ضد غربی و ضد استکباری که در کشور شنیده می‌شود ناظر به حقیقت و واقعیت وجودی آمریکاست اما برخی به غلط تصور می‌کنند که این شعارها، کاری تعصب‌آمیز و بدون منطق فکری است. رهبر انقلاب افزودند: نگاه ضد آمریکایی و ضدغربی در ایران، یک نگاه عقلانی و متکی بر تجربه و محاسبه صحیح است.

ایشان با اشاره به سخنانشان در دیدار اخیر با مسئولان و کارگزاران کشور افزودند: همان‌گونه که بیان شد هدف اساسی دشمن، ایجاد اختلال در دستگاه محاسباتی ماست چرا که اگر یک نظام محاسباتی دچار اختلال شود حتی با داده‌های صحیح، خروجی‌های غلط می‌دهد و تجربه‌ها نیز به درد او نمی‌خورد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با برشمردن برخی تجربه‌های ایرانیان از رفتار غرب در چند دهه اخیر افزودند: روی کار آوردن دیکتاتوری عجیب رضا قلدر، اشغال ایران در دهه‌ی ۲۰، غارت منافع نفتی، کودتای ۲۸مرداد، حمایت همه‌جانبه از دیکتاتوری محمدرضا، کارشکنی در مقابل پیروزی انقلاب، حمایت همه‌جانبه از صدام و ده‌ها توطئه دیگر، تجربه‌های ذی‌قیمتی است که شناخت ملت را از آمریکا، واقعی و عمیق می‌کند اما روشنفکران غرب‌زده چون دستگاه محاسباتی آنها دچار اختلال شده حتی از این تجربه‌های تلخ هم، استنتاج درست ندارند.

رهبر انقلاب، احیای عقلانیت صحیح را از مهم‌ترین خدمات انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: برخلاف ملت، برخی دستان می‌خواهد همان جریان‌های محقر غرب‌زده بار دیگر امور کشور را به دست گیرند که باید در مقابل این حرکت، ایستاد و این ایستادگی، کاملاً صحیح و عقلانی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ممکن است برخی مطالب مطرح شده غیرمنطقی یا غیرقابل تحقق و یا نادرست باشند اما مهمتر از این جزئیات، وجود روحیه‌ی پرنشاط و مطالبه‌گر میان دانشجویان است که موجب خرسندی فراوان است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دانشجویان گفتند: امیدوارم این روحیه احساس تکلیف، مطالبه‌گری و انتقاد تا زمانی‌که به عنوان مسئولان آینده کشور، مسئولیت‌ها را در دست می‌گیرید، در میان شما باقی بماند زیرا اگر این‌گونه شود، کشور نجات پیدا خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: انتشار مقالات علمی در پایگاه‌های علمی معتبر جهان، اقدام علمی مورد تمجید است اما مطلوب نهایی این است که کار علمی ناظر به نیازهای عملی کشور باشد.

ایشان افزودند: نباید این‌گونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری، ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع‌گیری کنند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: این روش کارها را قفل خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رهبری وظایفی دارد که به توفیق الهی آنها را انجام خواهد داد اما دانشجویان هم وظایفی دارند که باید با معیار تقوا و با در نظر گرفتن شرایط صحنه، آنها را انجام دهند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی سخنان خود چند توصیه هم به دانشجویان داشتند.
توصیه اول: تقویت مطالعات دینی و سیاسی در کنار آن کار علمی و بالا بردن قدرت تحلیل. رهبر انقلاب اسلامی دانشجویان را به تفکر در مسائل فراخواندند و با تأکید بر پرهیز از نگاه احساسی و روزنامه‌ای به مسائل، خاطرنشان کردند: بسیاری از موضوعات از جمله موضوعاتی که از زبان دانشجویان مطرح شد باید در همان کرسی‌های آزاداندیشی که قبلاً مطرح کردیم و در بحث‌های آزاد دانشجویی در محیط‌های دانشگاهی تعیینِ تکلیف شوند.
رقابت گفتمانی در محیط‌های دانشگاهی، با منطق قوی و همراه با تحمل مخالف، توصیه‌ی دوم رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: هیچگاه نباید از جریان مخالف تعجب و وحشت کرد و یا خشمگین شد بلکه باید با تقویت مبانی و استحکام موضع، وارد رقابت گفتمانی شد و دیدگاه مخالف را تحمل کرد.

تصاویری از این دیدار:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی