رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۰

یک: امروز نگرانی بنده از این نیست که دشمن میان مردم و مراجع فاصله بیندازد، چرا که در این مسأله موفق بوده است، امروز نگرانی من از این است که رابطه مراجع با فرزندان معنوی خود یعنی اساتید و به ویژه طلاب جوان به شدت آسیب دیده است و به وضعیت هشدار رسیده است. امروز بسیاری از طلاب و اساتید جوان با بخش قابل توجهی از سلوک فردی-اجتماعی و موضع گیریهای سیاسی و تصمیمات ایشان در حوزه علمیه ارتباط نمی گیرند و ابهامات جدی برایشان وجود دارد.
🔹آنها احساس می کنند، مراجع معظم تقلید از مسائل فاصله دارند و گویا متناسب با زمان و مکان و جامعه شتابان امروزی موضع گیری نمی گیرند.
🔹آنها به این نتیجه رسیده اند که بزرگان حوزه بدون توجه به اقتضائیات جامعه اسلامی و ضرورت تحولات جدی در ساختار علمی و آموزشی و تربیتی، اصرار دارند تا آنان را متناسب با شرایط دوران جوانی خود آموزش دهند و بدتر اینکه آنان را راغب به شنیدن حرفها و اندیشه هایشان نمی یابند.
🔹با هزار آه و افسوس باید به عرض برسانم طلاب و اساتید جوان رابطه عاطفی قویی با مراجع تقلید احساس نمی کنند. زیرا آنان را در کنار خود نمی یابند. برخی از مراجع عظام را تنها بر سر کلاس می یابند که بعد از حضور بلافاصله بر فراز منبر قرار می گیرند و پس از ارائه بحث بلافاصله جلسه را ترک می کنند.
🔹 برخی نیز در نماز فیضیه یا حرم حضور دارند اما باز هم سر به زیر می آیند و سر به زیر می روند و طلبه نه فرصت دیدار و گفتگو می یابد و نه حس اینکه برای شنیده شدن حرفش اشتیاقی وجود دارد! جلسات دفتر نیز معمولاً مشتری های خاص خودش را دارد و جنس این دیدارها، جوان پسند نیست و فضا را برای ایجاد رابطه فراهم نمی آورد.
🔹این نگرانی بسیار جدی است و امروز هم دیر شده است و فردا برای آن بسیار دیر است. شما در پیشگاه خدای متعال مسئولیت دارید تا این حقایق را ولو تلخ، به ایشان منتقل نمایید و زمینه های این ارتباط را فراهم آورید.

🔹در این راستا پیشنهاد می شود:
1⃣ هر سال دو یا سه نوبت برنامه ای را برای دیدارهای عمومی ایشان با طلاب و اساتید هماهنگ کنید. به این صورت که طلاب و اساتید بتوانند آزادانه در یک زمانبندی معقول حرف هایشان را مستقیم خدمت مراجع بیان کنند و ایشان در پایان ناظر به این دیدگاه ها جمع بندی خودشان را بیان نمایند.
2⃣به حسب توان جسمی ایشان برنامه هفتگی یا ماهانه سر زدن به طلاب را در نظر بگیرید. مثلا هر هفته یا هر ماه به مدرسه ای یا خانه طلبه ای سر بزنند و در حجره ایشان بنشینند و از آنها تفقد کنند و گوشی برای حرفهای نگفته شان باشند.
3⃣به طور خاص با افراد دلسوزی که انتقادها و پیشنهادهایی درباب حوزه و تحول و مسائلی از این قبیل دارند، جلسه داشته باشند تا این افراد را کنترل کنند و خدای نکرده زمینه ای برای شقاق و فاصله نخبگان از مرجعیت فراهم نیاید.
4⃣زمینه ها و ظرفیت های لازم برای ارتباط مراجع با توده های مردم را برای ایشان فراهم آورید. مردم به جد از مراجع فاصله گرفته و گلایه دارند.

✳️از خدای متعال بهترین و عالی ترین توفیقات را برایتان خواستارم
▪️ارادتمند محمد تقی اکبرنژاد

🆔 @feghahat

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی