رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۰

اشاره: تأثیر زمان و مکان در استنباط احکام شرعى، عامل مهمى است که حضرت امام خمینى(قدس سره)بر آن تأکید داشتند. در این مقاله توضیحاتى در کیفیت تأثیر آن دو عامل انجام گرفته است.

 

جاى تردید نیست که شرایط زندگى که از آن به «زمان و مکان» تعبیر مى کنند، در استنباط حکم شرعى از کتاب و سنّت تأثیر بسزایى دارد، ولى آنچه که مهم است، آشنایى با حدود تأثیر این دو عامل است.

 

گاهى تصوّر مى شود مسأله «ارث زن»، و یا «طلاق» و یا «دیه» او، مشکلى در جامعه پدید آورده و باید به کمک همین قاعده که مورد پذیرش فقیهان معاصر و گذشته است برطرف گردد.

 

گاهى از ادبیات نازیبا بهره مى گیرند و مى گویند: فقه براى زندگى بشر است، اگر بنده بخواهم بر اساس فتاوى آن فقه سنتى به زنان دستور دهم هیچ زندگى برایشان معنى پیدا نمى کند، بگویند دیه تو که نصف دیه مرد است، طلاق هم که دست او است، دختر هم اگر بخواهد ازدواج کند، هیچ حقى ندارد و پدر باید تصمیم بگیرد و... سپس  مى خواهند این مشکل (به عقیده خودشان)، با این دو عامل برطرف سازند و مى گویند: فقیهى که الان بخواهد راجع به ازدواج زن، طلاق، و ارث زن اجتهاد کند، و فتوا دهد، زمان امروز، مکان امروز، عرف امروز در اجتهاد او تأثیرگذار است، زنان امروز زنان 1400 سال قبل نیستند.

 

این سخنان را کسانى مى گویند که هرگز از آنها چنین انتظارى نبود، لذا براى توضیح اذهان حدود تأثیر این دو عامل در این مقاله بیان مى گردد.

 

حدود تأثیرگذارى زمان و مکان

ما درباره مثال هاى یاد شده در پایان مقاله سخن مى گوییم. مسأله اساسى این است حدود تأثیر زمان و مکان در استنباط روشن شود، تا این مورد عالمانه منقح نشود نتیجه قطعى گرفته نمى شود.

 

به عنوان مقدمه یادآور مى شویم: تأثیر این دو عامل، در استنباط احکام شرعى ریشه در کلمات گذشتگان دارد، نخستین شخصیتى که جامعه اسلامى را به آن توجه داده است، امیرمؤمنان على بن ابى طالب(علیه السلام)است آنجا که رسول گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) دستور داده بود: «غَیِّرُوا الشَّیْبَ، وَلاَتَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ»:«محاسن را رنگ کنید و همانند یهودیان نباشید».

 

شخصى از امیرمؤمنان(علیه السلام) پرسید: آیا این حکم هم اکنون نیز باقى است؟ امام در پاسخ فرمود:

 

«إِنَّمَا قَالَ(صلى الله علیه وآله وسلم) ذلِکَ وَالدِّینُ قُلٌّ، فَأَمَّا الاْنَ وَقدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ، وَضَرَبَ بِجِرَانِهِ، فَامْرُؤٌ وَمَا اخْتَارَ».([1])

 

«رسول گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) زمانى این جمله را فرمود که شمار مسلمانان کم بود ولى اکنون که اکثریت با آنهاست، افراد در این مورد کاملاً مختارند».

 

توضیح این که حکم رسول خدا، تحت عنوان تشبّه بود که اگر محاسن را رنگ نکنند، شبیه دیگران(یهود) مى شوند ولى پس از انتشار اسلام و فزونى مسلمانان این عنوان منتفى شد. یهود در اقلیت قرار گرفتند، و در این صورت ترک خضاب مایه تشبه نمى شود.

 

دومین شخصیت

شخصیت دومى که بر تأثیر این دو عامل تصریح مى کند، صادق آل محمد(علیه السلام) است. آنجا که مى فرماید:

 

«العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس».([2])

 

«کسى که از شرایط حاکم بر زندگى خود آگاه باشد، مورد هجوم امور پیچیده قرار نمى گیرد».

 

سومین شخصیت

محدّث بزرگوار صدوق(306ـ 381هـ) است که در کتاب من لایحضره الفقیه از پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) نقل مى کند:

 

«الفرق بین المسلمین والمشرکین التلحّى بالعمائم».([3])

 

«جداسازى مسلمانان از مشرکان با تحت الحنک عمامه انجام مى گیرد».

 

آن گاه مى فرماید: این دستور ناظر به صدر اسلام است که مسلمانان در اقلیت بود، و مشرکان فزونتر از آنان، و چاره اى جز این نبود که تحت الحنک عمامه را علامت شناسایى مسلمان از غیر، قرار دادند ولى اکنون که وضع بر خلاف آن است، این حکم موضوع ندارد.

 

پس از این سه بزرگوار، شخصیت هاى بزرگى از فقیهان شیعه بر تأثیر این دو عامل تصریح کرده اند که اگر بخواهیم به نقل کلمات آنان در مسائل مورد نظر اشاره کنیم، سخن به دراز مى کشد. اینک فقط به اسامى و نام کتاب و محلّ فتوا اشاره مى کنیم:

 

4. علاّمه حلّى(648ـ726)، کشف المراد، ص 173، چاپ مؤسسه امام صادق(علیه السلام).

5. شهید اوّل(734ـ786)، القواعد والفوائد، ج1، ص 152، قاعده پنجم.

6. محقّق اردبیلى(...ـ 993)، مجمع الفائدة والبرهان، ج3، ص 436.

7. فیض کاشانى(1007ـ 1091)، الوافى، ج20، ص 745.

8. صاحب جواهر(1193ـ1266)، جواهر الکلام، ج23، ص 275.

9. شیخ انصارى(1214ـ 1281)، المکاسب، ص 110.

10. شیخ محمدحسین کاشف الغطاء(1294ـ 1373)، تحریر المجلّه، ج1، ص 34.

11. حضرت امام خمیتى(1320ـ 1409)، وى در حالى که روش فقه جواهرى را مى پسندد، اما عنصر زمان و مکان را مؤثر در اجتهاد مى داند و مى فرماید:«گاهى واقعه حکمى دارد، لکن بر اثر این دو عامل حکم دیگر پیدا مى کند».([4])

بنابراین، اگر تصور مى شود که فقیهان گذشته از تأثیر این دو عامل ناآگاه بودند، بر خلاف واقع است.

خوشبختانه، همین عامل مورد توجه فقیهان اهل سنت است که به برخى از آنها اشاره مى کنیم:

1. ابن قیم جوزیه(ت751)، اعلام الموقعین، ج3، ص 14.

2. ابواسحاق شاطبى(ت790)، الموافقات، ج2، ص 305.

3. ابن عابدین، مجموع الرسائل، ج2، ص 123.

4. احمد مصطفى الزرقاء، المدخل الفقهى العام، ج2، ص 924.

5. دکتر وهبه زحیلى، اصول الفقه الاسلامى، ج2، ص 116.

پس از یادآورى این مقدمه به اصل مطلب مى پردازیم:

***

اصولاً تأثیر این دو عامل، جاى بحث و گفتگو نیست، مهم این است که از حدود تأثیر آنها آگاه باشیم. در اینجا یادآور مى شویم که بهره گیرى از این قاعده در استنباط حکم فقهى در گرو رعایت دو شرط اساسى و به اصطلاح خط قرمز اسلام و شریعت الهى است:

 

این دو عامل مشرّع و قانون ساز نیست

1. قانون گذارى و تشریع، از آن خداست و توحید در تقنین یکى از مراتب توحید است. در استخدام این قاعده، نباید این اصل لطمه بخورد و مایه تشریع حکم و قانون گذارى گردد و فقیه نمى تواند در پرتور دو عامل، مشرع گردد، و قانونى را تأسیس کند زیرا با توحید در تقنین در تضاد است.

 

دوم: جاودانگى احکام اسلام

جاودانگى شریعت اسلام، یکى از اصول مسلم از نظر قرآن و سنّت و اجماع است و همگان مى دانیم که شعار اسلامى «حلال محمد حلال إلى یوم القیامة وحرامه حرام إلى یوم القیامة».

 

بنابراین با به کارگیرى این فرد عامل نمى توان، حکم شرعى را نسخ کرد، و یا نادیده گرفت که با خاتمیت در تضاد است.

 

با در نظر گرفتن این دو اصل که خط قرمز اسلام است، باید از این دو عامل در استنباط احکام شرعیه بهره بگیریم و مشکلات را برطرف کنیم. اینک کیفیت تأثیر این دو را تحت یک رشته عناوین با مثال هاى مختلف، روشن مى سازیم و در هر عنوان به چند مثال و یا کمتر بسنده مى کنیم.

 

1. تأثیر در دگرگونى مصداق موضوع

جاى گفتگو نیست که در آیات قرآن، عناوینى چون «استطاعت»، «فقر»، «غنى»، «نفقه زوجه»، موضوع حکم واقع شده است، ولى مسلّماً به مرور زمان، در مصادیق این عناوین دگرگونى پدید آمده است مثلاً استطاعت در صد سال پیش، به گونه اى بود، و اکنون به گونه اى دیگر است، و مصداق استطاعت سابق، دیگر مصداق استطاعت امروز نیست و همچنین است عنوان «فقر»، فقیر امروز شاید در گذشته غنى شمرده مى شد ولى اکنون «فقیر» به حساب مى آید. مثال هاى دیگر نیز مانند «مثلى» و «قیمى» جنس تلف شده مصداق این دو عنوان در گذشته به نوعى بود و اکنون به نوع دیگر. سابقاً همه منسوجات و ظروف،«قیمى» به حساب مى آمد ولى اکنون مثلى محسوب مى شوند، زیرا صنعت مى تواند میلیون ها مصداق از اجناس تولید کند.

 

2. تأثیر در دگرگونى ملاک حکم

احکام اسلامى، تابع مناطات و ملاکات است و حکم دائر مدار ملاک واقعى است. اگر مرور زمان در ملاک حکم، دگرگونى ایجاد کند، حکم نیز دگرگون مى شود. نمونه واضح آن، مسأله«بیع الدم» است. فقیهان گذشته بیع الدم را حرام دانسته اند، زیرا فائده محلله نداشت، ولى اکنون بر اثر پیشرفت صنعت، خون، مایه حیات است و در جراحى ها از آن بهره گیرى مى شود، لذا فروش آن جایز و بلااشکال است و زمان و مکان ملاک حکم را دگرگون کرده و طبعاً آن حکم نیز دگرگون مى شود.

 

مثال دیگر، قطع اعضاى میت است که یکى از محرمات است و حضرت على(علیه السلام)فرمود:

 

«إِیَّاکُمْ وَالْمُثْلَةَ وَلَوْ بِالْکَلْبِ الْعَقُورِ».([5])

 

«از بریدن اعضاى بدن مرده حتى یک سگ هار، بپرهیزید».

 

جاى گفتگو نیست که ملاک تحریم، بریدن اعضاى میّت به عنوان انتقام است و در زمان صدور این حدیث، غیر از این ملاک، مناط دیگرى نبود، ولى اکنون، به خاطر پیشرفت جراحى، مى توان از اعضاى میّت براى ادامه حیات انسان دیگرى استفاده کرد، مسلّماً با دگرگونى مناط حکم، حکم هم عوض مى شود. مثال در این مورد فراوان است و ما به همین دو مثال اکتفا مى کنیم.

***

 

3. تأثیر در کشف مصادیق جدید براى ملاک حکم([6])

شرایط زمان و مکان همان طور که در دگرگونى ملاکات، اثر مى گذارد، همچنین براى موضوع مصادیق جدیدى کشف مى کند که همگى واجد ملاک هستند، از باب نمونه: فقیهان اسلام، مسابقات نظامى همراه با برد و باخت را، در موارد سه گانه منحصر مى دانستند و آن مسابقه از طریق شترسوارى، اسب دوانى، تیراندازى بود و از رسول گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) این حدیث را نقل کرده اند:

 

«إنّ الملائکة تحضر الرهان فی الخف والحافر، والریش وما سوى ذلک فهو قمار حرام».([7])

 

«فرشتگان، در شرط بندى در مسابقات شترسوارى و اسب سوارى و تیراندازى حاضر مى شوند بنابراین شرط بندى در غیر این سه مورد را حرام مى دانستند».

 

مسلّماً تقویت بنیه نظامى در عصر صدور حدیث، با این سه وسیله بود، اکنون که صنایع نظامى، به شدّت پیشرفت کرده است ناچار براى تقویت بنیه نظامى که مورد تأیید قرآن کریم است باید از وسائل دیگر و ایجاد مسابقه در آنها بهره گرفت.

 

قرآن مى فرماید:

 

(وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللهُ یَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْء فِی سَبِیلِ اللهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ).([8])

 

«هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آنها (دشمنان)، آماده سازید! و اسبهاى ورزیده(براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین گروه دیگرى غیر از اینها را، که شما نمى شناسید و خدا آنها را مى شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعى اسلام) انفاق کنید، به طور کامل به شما بازگردانده مى شود، و به شما ستم نخواهد شد!».

 

بنابراین، اگر ملاک جواز شرط بندى در آن سه وسیله تقویت بنیه نظامى بود این ملاک، در شرایط روز، در آن سه مورد چندان چشم گیر نیست، امّا به جاى آن، وسائل دفاعى پیشرفته اى در کار است که باید شرط بندى در آنها انجام بگیرد مانند تانکها و زرهپوش ها و هواپیماهاى جنگى و ناوگان هاى رزمى و از میان فقیهان، شهید ثانى بر این مسأله اشاره اى دارد.([9])

 

در فقه اسلامى، براى این مسأله مثال فراوان است، مثلاً در مسأله احتکار، فقیهان پیشین، مصداق احتکار را بسیار محدود دانسته و مى گفته اند: «لیس الحکرةُ إلاّ فی الحنطةِ والشعیرَ والتمرِ والذبیبِ والسمنِ».([10])

 

یعنى احتکار فقط در مورد گندم و جو و خرما و کشمش و روغن منحصر است، امّا انبار کردن اجناس دیگر احتکار نیست.([11]) گویا ملاک احتکار ضروریات زندگى است.

 

مسلّماً شرایط زندگى، مصادیق جدیدى براى ملاک کشف کرده است، چیزهایى که در گذشته از ضروریات نبوده، اکنون از ضروریات زندگى است، اکنون که قلم روى کاغذ جریان دارد، در آستانه گشایش مدارس هستیم، دوازده میلیون نفر باید به مدرسه بروند و نیاز به لوازم التحریر دارند، حالا اگر گروهى دنیاگیر به احتکار این ابزار بپردازند، زندگى فلج مى شود. اتفاقاً در حدیثى امام صادق(علیه السلام) به این ملاک که سبب پیدایش موضوع جدید مى شود اشاره مى شود. شخصى از حضرتش سؤال مى کند: مردى جو و گندم را احتکار کرده و منتظر گرانى آنها در آینده است، امام در پاسخ مى فرماید:

 

«إن کان الطعامُ کثیراً لیسع الناسِ فلا بأسَ به وإن کان الطعامُ قلیلاً لا یسعُ النّاسَ فانّه یُکْره أن یُحتکر الطعام فیترک الناس لیس لهم طعام».([12])

 

«اگر جو و گندم، در بازار فراوان باشد، در این صورت، خوددارى از فروش، مانعى ندارد ولى اگر جو و گندم در بازار کم است، و زندگى مردم را تأمین نمى کند در این صورت، احتکار حرام است. معنى ندارد مردم را بى غذا بگذاریم».

 

اتفاقاً صاحب جواهر نیز بر همین ملاک، فتوا مى دهد.([13])

 

از این بیان، روشن مى شود که احتکار دارو، که حیات مردم به آن بستگى دارد، کمتر از احتکار جو و گندم نیست.

***

 

4. تأثیر زمان و مکان در شیوه عمل به حکم شرعى

به تصریح آیه قرآن، چهار پنجم غنائم جنگى از آن کسانى که در جهاد شرکت مى کنند و یک پنجم از آن شش گروه است که قرآن آنها را در آیه 41 سوره انفال بیان فرموده است. این حکم نورانى اسلام، تا روز قیامت، برپاست ولى در عصر رسول خدا، غنائم جنگى، ابزارهاى ساده اى بود که امکان تقسیم آنها در میان مجاهدان وجود داشت ولى اکنون وسایل نظامى، صنایع سنگینى است که نمى توان آنها را تقسیم کرد و در اختیار رزمندگان نهاد، بنابراین، فقیه باید در اینجا راهى اتخاذ کند که از این گذرگاه سخت بگذارد، هم به اصل حکم عمل کند، و هم مشکل را برطرف کند.

 

در این مورد مثال بیش از آن است که متذکر شویم.

***

 

5. تأثیر زمان و مکان در پیدایش موضوعات جدید([14])

مرور زمان، و تکامل زندگى جامعه بشرى، موضوعاتى را پدید آورده است که باید فقیه حکم آنها را از کتاب و سنت استخراج کند، در حالى که این موضوعات قبلاً وجود نداشته و کاملاً نوظهور است، اینک چند نمونه از آنها:

 

1. بیمه به صورت هاى مختلف، 2. حق التألیف، 3. حق اختراع، 4. تلقیح مصنوعى، 5. پیوند اعضا، 6. شرکت هاى تجارى پنجگانه نوظهور، همه اینها یک رشته موضوعاتى است که زمان و مکان به وجود آورده و از آنجا که آیین اسلام، آیین خاتم و کتاب آن، خاتم کتابها و شریعت آن پایان بخش کتابهاست، باید احکام آنها از کتاب و سنت استخراج شود.

***

 

6. بازدارندگى از اجراء حکم

گاهى شرایط براى اجراى حکم شرعى مساعد نمى باشد، از باب نمونه: اجراء حد شرعى بر مسلمان در سرزمین دشمن، در این صورت این دو عامل حالت بازدارندگى دارند تا شرایط براى اجراء آماده شود نه این که حکم جدیدى تشریع گردد، یا حکم نخست منسوخ شود، بنابراین به کارگیرى شرایط زمان و مکان، بر تشریع جدیدى، کاملاً خارج از توان قاعده است.

***

 

7. تأثیر زمان و مکان در تفسیر آیات قرآن

گاهى تصور مى شود که زمان و مکان، در فقه مؤثرند، در حالى که دامنه تأثیر آنها گسترده تر است. شخصى از امام هشتم(علیه السلام) سؤال مى کند: چرا قرآن پیوسته تر و تازه است؟ امام در پاسخ مى فرماید: از آن جهت که قرآن، براى یک برهه از زمان فرود نیامده، بلکه آن کتاب در هر زمان تازه و نو است تا روز قیامت.([15])

 

مفسّران در تفسیر آیه: (وَمِنْ کُلِّ شَیْء خَلَقْنَا زَوْجَیْنِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ)([16])، «ما از هر چیزى زوج آفریده ایم، شاید شما متذکر شوید».

 

مفسران پیشین در تفسیر این آیه، احتمالاتى داده اند که چندان دلچسب نیست، امّا زمان توانسته است، مفاد آیه را براى ما روشن کند و آن این که موجودات مادّى از اتم ها تشکیل شده و اتم از دو جزء، به وجود آمده است. در اینجا باید از کلام ابن عباس نتیجه گرفت:«إنّ القرآن یفسره الزمان».([17])

 

8. تأثیر زمان و مکان در تصمیم گیرى نظامى

رسول گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) در غزوه بدر و احد به جهاد پرداخت و نرمش نشان نداد، امّا در حدیبیه کمال نرمش را نشان داد، حتى برخى از صحابه، آن را نوعى عقب گرد از عزّت به شمار آوردند، و گفتند: «لن نعطى الدنیة فی دیننا»([18]) اما پیشرفت زمان، ثابت کرد که صلح پیامبر، مقدمه پیروزى عظیمى بود که بساط بت پرستى را در شبه جزیره برچید.

***

 

تخریج مناطات احکام ممنوع

کسانى که با علم اصول آشنایى دارند کاملاً مى دانند که تنقیح مناط کاملاً امر عرفى و مورد پذیرش فقیهان است ولى «تخریج مناط» حرام و کاملاً ممنوع است، فرق دو عنوان این است که کار نخست از حدود دلالت عرفى بیرون نیست، لفظ دلیل هر چند گویاى آن نیست اما عرف مخاطب، حکم را گسترده تر مى اندیشد و لذا در تقویت بنیه نظامى و یا احتکار مصداق و سپس حکم را توسعه داده و از حدود نص بیرون رفته اند ولى دومى بسیار خطرناک است و این که فقیه بنشیند با خرد نارساى بشرى با سبر و تقسیم مناط حکم را استخراج کند و طبق آن شریعت سازى کند و فتوا بدهد، این همان نوعى از قیاس است که پیشوایان معصوم درباره آن هشدار داده و شدیداً نهى کرده اند.

شیخ انصارى در مبحث قطع درباره آن چنین مى فرماید:

 

«انّ الرکون إلى العقل فیما یتعلق بادراک مناطات الأحکام لینتقل منها إلى ادراک نفس الأحکام موجب للخطأ کثیراً فی نفس الأمر کما یدل علیه الأخبار الکثیرة الواردة بمضمون انّ دین الله لا یصاب بالعقول» وانّه لا شىء أبعد عن دین الله من عقول الناس».([19])

 

البته در مکتب فقهى اهل سنت این نوع استنباط کاملاً رایج است و لذا، سه طلاق در یک مجلس که در زمان رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) یک طلاق بود، در اعصار بعدى سه طلاق تلقى کرده اند تا حالت بازدارندگى داشته باشد تا دیگران بر آن اقدام نکنند.

 

حاصل نظریات این میزگرد همان تخریج مناطات احکام و لذا ـ مى گوید: «فقیه در رشته اى که مى خواهد نظر بدهد مثلاً بحث دیه زن، علم به معناى واقعى اش دخالت کند یعنى روان شناسى را دخالت دهد، جامعه شناسى دخالت دهد، علم حقوق را دخالت دهد.

 

نتیجه این مى شود حکم جدید جانشین حکم قرآنى و حدیثى مى شود و حکم دیرینه نادیده گرفته مى شود.

 

اگر مقصود این است که در «موضوع شناسى» از تخصص متخصص استفاده شود، این سخن جدیدى نیست فقیهان اسلام از کتاب طهارت گرفته دیات در موضوع شناسى به دانشمندان فلکى و ریاضى، و پزشکان حاذق مراجعه کرده و تشخیص آنها را حجت مى دانند.([20])

 

ولى اگر مقصود این است که در قوانین فردى و اجتماعى قرآن و سنت، وحى را یک پایه تلقى کنیم و نظریه مخصصان را پایه دوم به حساب آوریم و در نتیجه در سعه و ضیق حکم تصرف کنیم، این همان تخریخ مناط است که به شدت ممنوع مى باشد و از آن به عنوان «بدعت»، و تشریع تعبیر مى شود.

 

این تلاشگران باید بین موضوعات و احکام فرق بگذارند، در مورد نخست مسلماً رجوع به متخصص(در موارد لزوم)، شرط افتاء صحیح است ولى در مورد دوم، کتاب و سنت و اجماع و حکم خرد در موارد خاص، تنها مرجع هستند. مدخلیت دادن دیگر تخصصات، نشانه نارسایى کتاب و سنت مى باشد.

 

فقیهان اسلام در افزون از چهارده قرن، در مسائل نوظهور مشکلى نداشتند و در پاسخگویى به آنها در پرتو کتاب و سنت، ناتوان نماندند.

 

تا اینجا پایه تأثیر دو عامل زمان و مکان در استنباط حکم شرعى روشن گشت و نتیجه این شد که این دو عامل با دو شرط در استنباط تأثیر بسزایى دارند.

 

اوّلاً: آن دو عامل مشرّع و حکم ساز نمى باشند.

 

ثانیاً: نمى توانند ناسخ احکام ابدى اسلام باشند.

 

با حفظ این دو شرط، فعالیت آن دو در حلّ مشکلات مورد تصدیق همگان است.

 

در اینجا از تذکر نکته اى ناگزیریم و آن این که فقیه در حلّ مسائل نوظهور یا گشودن گره احکام متزاحم علاوه بر این دو عامل، عناوین ثانویه شش گانه اى در اختیار دارد که همگى مى توانند هر نوع مشکلى را در احکام شرعى برطرف کنند و آنها عبارتند از:

 

1. لا ضرر ولا ضرار، 2. ضرورت و اضطرار، 3. عسر و حرج، 4. اهمّ و مهمّ، 5. مصالح عامه، 6. تقیه.

 

پس از این گفتار، اکنون نوبت آن رسیده است که مثال هاى مورد نظر میزگرد را که در نظرشان مشکل زاست بررسى کنیم. البته ضیق مقاله، ایجاب نمى کند که به صورت گسترده به تحلیل آنها بپردازیم، امّا به صورت موجز و فشرده توضیح مى دهیم:

 

1. چرا ارث زن کمتر از مرد است؟

قرآن مجید مى فرماید:

 

(لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنْثَیَیْنِ)([21]).

 

«بر این مردان، دو برابر سهم زنان قرار داده شده است».

 

این حکم ابداً نه با شرایط زمان و مکان و نه با عناوین ششگانه قابل تغییر نیست. نصّ الهى است و ملاکى دارد خواه ما به آن واقف باشیم یا نه. حقیقت اسلام همان تسلیم در برابر تشریع الهى است. هرگز لازم نیست بر ملاکات واقعى احاطه داشته باشیم ولى در عین حال، یادآور مى شویم: زن در زندگانى خود، کوچکترین مسئولیت مالى ندارد، در حالى که تمام مسئولیت هاى مالى یک خانواده برعهده مرد است. با توجه به این اصل، محاسبات دقیق ثابت کرده است که در پرتو این قانون(لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنْثَیَیْنِ): نیمى از ثروت دنیا، از آن زنان است، براى آشنایى به چنین محاسبه دقیق به منبع زیر مراجعه فرمایید.([22])

 

2. چرا طلاق به دست مرد است؟

دومین سؤال آنان، که از نظر آنان مشکل زاست، همین حکم شرعى است که پیامبر فرموده:«الطلاق بید من أخذ بالساق».([23])

 

شکى نیست که زناشویى پیوند بسیار مقدّسى است. رسول گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: «ما بنی بناء فی الإسلام أحبّ إلى الله عزّ وجلّ من التزویج».([24])

 

و در مقابل، گسستن این پیوند، هر چند حلال است اما بسیار نامطلوب و مبغوض و از روى ناچارى تشریع شده است. سرّ این که طلاق در دست مرد است، این است که وى از نظر عقلانیت و محاسبه امور زندگى، اقوى از زن است، در حالى که زن، غرق در احساسات و عواطف مادرى است، قرآن مجید مى فرماید:

 

(أَوْ مَنْ یُنَشَّأُ فِی الْحِلْیَةِ وَهُوَ فِی الْخِصَامِ غَیْرُ مُبِین).([25])

 

«آیا کسى را که در لابلاى زینت ها پرورش مى یابد و به هنگام جدال قادر به تبیین مقصود خود نیست(فرزند خدا مى خوانید)؟!».

 

از این جهت، امر طلاق در دست مرد است. حالا اگر افزون بر مرد، در دست زن نیز باشد، این پیوند از تزلزل بیشترى برخوردار خواهد شد و اگر در دست دادگاه باشد، این همان راهى است که جمهورى اسلامى با یک رشته شرایط برگزیده است. ضمناً شوهر اگر بخواهد از این حق بر ضرر زن بهره بگیرد، مسلّماً حاکم شرع از این کار جلوگیرى مى کند و لذا شرع مقدس، شمار طلاق را به سه بار محدود کرده است که شوهر با شخصیت زن بازى نکند.

 

3. چرا رضایت دختر در انتخاب شوهر، شرط نیست؟

جا داشت کسانى که در میزگرد شرکت داشتند این سؤال را مطرح نکنند، چون این مسأله هر چند اختلافى است، امّا مشهور در میان فقهاى اسلام، خلاف این سؤال است. حتماً دختر در گزینش شوهر، اختیار دارد و لذا در روایت آمده است:

 

«تُسْتأمر البکر وغیرها ولا تنکح إلاّ بأمرها».([26])

 

«باکره و غیر آن اجازه گرفته مى شود بدون اجازه او تزویج انجام نمى گیرد».

 

براى این که این پیوند با بینایى خاصى انجام بگیرد، پیامبر گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم)مى فرماید:«لا نکاح إلاّ بولیّ وشاهدی عدل»([27])، زیرا دختر جوان که سردى و گرمى روزگار را لمس نکرده، نمى تواند در این سنّ واقع بین باشد امّا پدر که در جامعه بزرگ شده مى تواند مصلحت و مفسده او را تشخیص دهد. از این نظر، رضایت ولى معتبر است. از طرف دیگر دختر مى خواهد با فردى زندگى کند، مسلماً رضایت او شرط لازم است و لذا باید هر دو مجتمعاً راضى بشوند. در تاریخ است هنگامى که رسول گرامى(صلى الله علیه وآله وسلم)، خواستگارى على بن ابى طالب(علیه السلام) را به دخترش فاطمه(علیها السلام) خبر داد زهراى مرضیه(علیها السلام)غرق در حیا، سکوت کرد و  با سکوت خود، اعلام رضایت کرد. پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: سُکُوتُهَا إِقْرَارُهَا.([28])

 

4. ازدواج دختر در سن ده سالگى چگونه توجیه مى شود؟

 

این پرسش بر این اساس است که تصور شده که اگر دختر به سن ده سالگى رسید، کافى است که شوهر کند. در حالى که واقع چنین نیست. علاوه بر این سن، استعداد مزاجى و بلوغ جنسى نیز شرط لازم است تا این شرط دوم نباشد، بلوغ سنّى، کافى نیست.

 

نکته این که سن ده سال به میان آمده است این است که در مناطق گرمسیر، دختران زودتر به بلوغ جنسى مى رسند، بر خلاف نقاط سردسیر، حتى گاهى در سن پانزده سالگى چنین گرایشى ندارند. از این جهت اسلام، اقل را که همان ده سالگى است، در نظر گرفته تا در مناطق گرمسیر مشکلى در کار نباشد. از آن طرف، استعداد مزاجى را شرط کرده تا از تزویج دختران نارس جلوگیرى شود. البته مقصود ما از تزویج تنها عقد نیست. بلکه عقدى که با عروسى همراه باشد و الاّ عقد مجرّد از رابطه جنسى، مشکلى ندارد.

 

در بخش پایانى این مقاله، گردانندگان میزگرد را به دو مطلب توجه مى دهیم:

 

1، در این میزگرد تلاش هاى دانشمندان شیعه را در مورد حقوق زن نادیده گرفته شده و به دیگران حق بیشترى داده شده است و در این میان فقط از مرحوم مطهرى نام برده در حالى که علامه طباطبایى در تفسیر گرانسنگ المیزان، بحث گسترده اى در این مورد انجام داده است گذشته بر این نمونه هایى را یادآور مى شوم:

 

1. حقوق زن در اسلام و اروپا نگارش حسن صدر.

 

2. حقوق زن در اسلام و جهان، نگارش عزیز از دست رفته مرحوم آیت الله شیخ یحیى نورى.

 

3. حقوق و مسئولیت هاى فردى و اجتماعى زن، نگارش محمود حکمت نیا، نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى.

 

و...رساله هاى فزون از حد و شمار در مورد «حجاب و عفاف» که اخیراً به وسیله دانشمند معظم جناب رسول جعفریان منتشر شده است.

 

2. پیامدهاى نظریه

نظریه هاى میزگرد پیامدهایى دارد که شرکت کنندگان، به آنها ملتزم نیستند و نمى توانند ملتزم بشوند زیرا رجوع فقیه بنابراین نظریه به متخصصان از قبیل روانشناسان، روانکاوان، اقتصاددانان و... اختصاص به قانون «ارث زن» و دیه و طلاق و شهادت او ندارد، بلکه باید فقیه از کتاب «طهارت گرفته تا... کتاب دیات، در موارد زیادى به آنان مراجعه کند و چه بسا الگوهاى آنان کاملاً غربى بوده و با معنویت، دینى سازگار نباشد. در این صورت باید فقیه اسلامى در برابر نظریه آنان خضوع کند و فتوا بدهد.

 

اگر این نظریه را بپذیریم، نتیجه آن این است که فقه قرآنى و سنتى نمى تواند جواب گوى صحیح نیازهاى جامعه باشد، و پیوسته باید از علوم بشرى بهره بگیرد تا افتاء دهد و یا اجتهاد کند.

 

این نظریه سابقاً از طریق یکى از پژوهشگران مطرح شد میان ما و او مکاتباتى صورت گرفت اکنون این نظریه بار دیگر مطرح مى شود در حالى که به تبعات و پیامدهاى غیر قابل قبول آن توجه نشده است.

 

در این میزگرد، مطالب قابل نقاش نیز هست که:

 

اندکى با تو بگفتم غم دل ترسیدم *** که دل آزرده شوى ورنه سخن بسیار است

 

جعفر سبحانى      

5محرم الحرام     

برابر 25/6/1397

 

 

 

روزنامه اطلاعات شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷

 


[1] . نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره17.

[2] . کافى، ج1، ص 27.

[3] . من لایحضره ا لفقیه، ج1، ص 26، به شماره 821.

[4] . صحیفه نور، ج21، ص 98.

[5] . نهج البلاغه، بخش نامه ها،. شماره47.

[6] . توجه بفرمایید کشف مصادیق جدید در این بخش، غیر از کشف موضوعات جدید است که در بخش پنجم مورد بررسى قرار مى گیرد.

[7] .  وسائل الشیعة، ج13، باب3 از ابواب سبق و رمایه، حدیث1، 2، 3، 5.

[8] . انفال:60.

[9] . مسالک،. ج2، ص 69.

[10] . وسائل الشیعة، ج12، باب27، از ابواب التجارة، حدیث1و4.

[11] . الحدائق الناضرة، ج18، ص 62.

[12] . وسائل الشیعة، ج12، باب 27 از ابواب تجارت، حدیث2. کراهت در بسیارى از روایات به معنى حرمت است و محدث بحرانى در مقدمه الحدائق در این مور بحث مفصلى دارند.

[13] . جواهر الکلام، ج22، ص 481.

[14] . فرق این قسم با آنچه که در قسم سوم مطرح شد در این است که شرایط در سومى مصادیق جدید براى حکم پدید مى آورد ولى در این جا، موضوعات بروز مى کند.

[15] . البرهان فى تفسیر القرآن، ج1، ص 28.

[16] . ذاریات:49.

[17] . به کتاب النواة فى حقل الحیاة مراجعه شود.

[18] . سیره ابن هشام، ج2، ص 317، چاپ الحلبى وأولاده، سال 1375هـ.

[19] . الرسائل:1/62.

[20] . به کتاب هاى فقهى در مورد «وقت شناسى، و «قبله شناسى» تا برسد به تشخیص مقدار جراحات در دیه، مراجعه شود.

[21] . نساء:11.

[22] . المیزان، تفسیر سورة النساء، ج4، ص 214ـ 216، چاپ بیروت.

[23] . سنن بیهقى، ج7، ص 360; مستدرک الوسائل، ج15، ص 306، باب 26 از ابواب مقدمات طلاق، حدیث3.

[24] .  وسائل الشیعه، ج20، ص 14، باب1 از ابواب مقدمات نکاح.

[25] . سوره زخرف، آیه18.

[26] . وسائل الشیعه، ج20، باب9 از ابواب عقد نکاح، ص 284.

[27] . مستدرک الوسائل، ج1، ص 170.

[28] . أمالی طوسی،  ص: 40، وسائل الشیعه ج 20 ص 275

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی