رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۳

تولید علم در حوزه علوم انسانی؛ گزاره ای که با مطرح شدن جنبش نرم افزاری و تولید علم از سوی مقام معظم رهبری، بسیار بر سر زبان ها افتاده و هر از گاهی مقالات و نشست هایی را در مراکز گوناگون و از سوی شخصیت های گوناگون برگزار میشود.

اولین نظریه پردازان در حوزه تولید علم اسلامی:

میتوان گفت اولین نظریه پردازان در حوزه تولید علم بعد از معصومین فقها بودند؛ فقیهان فعالی که با واقع بینی در وسط میدان پر تلاتم و هجمه های سخت علیه شیعه با فقاهت و سیاست خود هم پاسخ گوی نیازهای زمان خود بودند و برنامه زندگی مردم را استخراج میکردند و هم در مقابل شبهات اطراف و اکناف پیشرو و پاسخ گو بودند.

"روحانیت شیعه در همه‏ى اعصارى که ما ملاحظه مى‏کنیم، به‏روز بودند؛ ... از زمان شیخ‏ مفید تا زمان صفویّه، همه‏جا علما را ملاحظه مى‏کنیم که شبهات زمان را تشخیص مى‏دادند و مى‏شناختند و قبل از آن‏که دشمنِ فکرى و عقیدتى بتواند تهاجم خودش را به اعماق جبهه‏ى خودى برساند، اینها به میدان مى‏آمدند و حمله‏ى دشمن را دفع و ضرباتى هم بر او وارد مى‏کردند".(حوزه و روحانیت- ص 942)

بعد از دوران مشروطیت را میتوان دوران سرخوردگی فقهاء در امور اجتماعی و کم سو شدن شعله نشاط و پویایی آنها دانست. این مسئله با پیدایش استکبار و نظام جدید جهانی و بکار گیری علوم در استثمار ملت ها و در پی همه اینها غفلت دوچندان بسیاری از علما، شدت یافت؛ اما با وجود این همچنان جریانی اگر چه خیلی کم تعداد اما با همان خصوصیات و آگاه به زمان و مکان در بین فقها وجود داشته؛ به گونه ای که با ظهور امام خمینی ره این جریان به اوج خود رسیده و دوباره توانست سکان و رهبری امت اسلامی شیعه را بدست بگیرد.

این جریان هم اکنون با سکان داری خلف صالح امام خمینی ره، حضرت آیت الله خامنه ای زید عزه به حرکت خود ادامه میدهد.

با ظهور امام خمینی ره و خلف صالح ایشان باز جریان فقه پویا و جریان فقه تمدن ساز اسلامی حیاتی دوباره گرفته و بر سر زبان ها افتاد؛ که البته تحلیل این جریان و نقاط قوت و ضعف آن را بعدا بررسی میکنیم.

دومین نظریه پردازان:

جریان دوم نظریه پردازی که وارد این حیطه شده اند جریان فلاسفه اسلامی است. فیلسوف کسی که تنها به دنبال حقیقت است و انگیزه ای جز رسیدن به واقع و واقعیت ندارد. از سوی دیگر فیلسوفان اسلامی وحی را حکایت گر واقعیت میدانسته اند از این رو لاجرم همیشه مانوس با مفاهیم و گزاره های وحیانی بوده اند لذا به خاطر این همنشینی و انس و به اقتضای تکیه بر عقل و غور در آن، شاهد یک تفکر نظام ساز در فلاسفه بوده ایم و از همین روست که اولین کتابهای اخلاقی نظام مند را کسانی نوشته اند که تفکر فلسفی داشته اند.

اوج این جریان با فارابی، این سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا و در عصر حاضر علامه طباطبائی ره بوده است. هر کدام از این بزرگان در حیطه نظام سازی تمدن اسلام طرح و یا مبانی ای را بیان کرده اند.

در عصر حاضر علامه طباطبایی ره یکی از کسانی بود که دغدغه اصلی اش بیان طرح مبانی حکومت اسلامی و نظام تمدن اسلامی بوده و در این راستا مباحث فلسفی و غیر فلسفی و ابتکارات فوق العاده ای را مطرح کرده است که البته در آینده به طرح مبسوط مبانی و نظریات ایشان در این زمینه میپردازیم. به نظر نگارنده این مقاله میتوان گفت که بعد از علامه طباطبایی ره از حیث فلسفی کسی به قوت و عمق ایشان در این زمینه نظریه پردازی نکرده است.

بعد از امام خمینی و علامه طباطبایی و شهید مطهری که بیشتر مفسر آراء علامه طباطبایی بود افراد زیادی به نظریه پردازی در این حوزه پرداختند افرادی همچون مقام معظم رهبری -که بدون شک ایشان درمسائل اجتماعی و موضوع شناسی حوزه های اجتماعی از بهترین ها هستند-، آیت الله مصباح، آیت الله جوادی آملی، حجت الاسلام پارسانیا و حجة الاسلام میرباقری و ... و نیز در شخصیت های دانشگاهی افرادی همچون دکتر ابراهیم فیاض و دکتر حسن عباسی و.. به این مقوله پرداخته اند و آثاری ارائه داده اند که در آینده بیشتر در این باره صحبت میکنیم..

ادامه دارد..

نظرات  (۳)

۲۳ تیر ۹۳ ، ۱۲:۱۵ 彡♥خـادم المهدی♥彡
نه چایی و نه غذا و نه نان و آب خنک!!!

کنار سفره ی افطار #روضه می چسبد...

سلام ممنون از حضور سبزتون
خدا توفیقتون بده ان شاالله
۳۱ تیر ۹۳ ، ۰۵:۳۶ محمد علی رنجبر طزنجی
سلام
منتظر ادامه مطالب هستیم
در ضمن اگر از قالب های "واکنشگرا" برای بلاگ خود استفاده کنید تا با استفاده از تبلت و موبایل در ساختار مطالب و بلاگ تغییرات ایجاد نشود ممنون می شوم
سلام
گروهی هستیم ک مطالعاتی بس عمیق و سیستماتیک به عالم غرب مدرن و مبانی تمدنی آن با رویکرد فلسفه علمی از جمله فلسفه علوم انسانی مدرن که زیر نظر اساتید قم و تهران حاصل مباحثات و جلسات مستمر آن بصورت مقاله هایی درآمده است که در
سایتی باعنوان goftemanandishe.ir منتشر میشوند
بسیار سپاسگزاریم
ک باخواندن مقاله ها نظرات خود را بیان فرمایید.
و سایت ما رو هم لینک بفرمایید.
یاعلی.
پاسخ:
سلام
به سایت شما سر زدم، نکات خوبی داشت و همین طور مقاله های خوبی هم در زمینه ای که گفته بودید داشت(البته چند تا نکته هم که به ذهنم میرسید گذاشتم شاید براتون مفید باشه).
سایت شما رو لینک کردم.
امیدوارم در کاری که شروع کردید موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی