رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۱

با حلوا حلوا گفتن، فقه شیرین نمی شود!!

منبع: https://telegram.me/feghahat 

🔹چندی پیش آقای دکتر مرتضی عزتی از مؤسسان و اعضای هیئت مدیره اقتصاد اسلامی، در برنامه ای تلویزیونی ابراز داشت که معلمان دینی باید در عرصه دین نظر بدهند نه در ساحت اقتصاد! او با این بیان خود به یکی از مراجع تقلید جسارت کرد. بی شک این سخن آن هم در رسانه ملی، خبط بزرگی است و در آن شکی نیست.
🔹ضمن تقدیر از همه کسانی که نسبت به این مسأله واکنش نشان دادند تا از ساحت حوزه و عالمان دین دفاع کرده باشند، جا دارد این سؤال را از خود بپرسیم که چرا این اتفاق افتاد؟
🔹 اغلب ما در این موارد برافروخته شده و ابراز احساسات می کنیم. مثلاً بلند بلند می گوییم که: «آقای کذا! خودت اقتصاد را نمی فهمی! فقه شیعه پاسخ گوی تمام نیازهای بشر در تمام ادوار است! اینها نشان از بی خبری تو از دین می دهد!» یا می گوییم: «مرجعیت شیعه در طول تاریخ در تمام مسائل ریز و درشت ورود کرده و با موضوع شناسی دقیق و عالمانه پیچیده ترین تحلیل ها را ارائه کرده است!» یا باز می گوییم: «فقهای ما صدها سال است که درباره مکاسب و متاجر بحث کرده و سخن گفته اند. حتی زمانی که اقتصاد به معنای مصطلح آن نبود، فقهای ما اقتصاددان بوده اند!»
🔹شما را نمی دانم، حقیر به عنوان طلبه ای که از بُن دندان به جامعیت و حاکمیت دین باور دارد، از تکرار این حرف ها شرم دارم. خیلی وقت ها خجالت می کشم. بلند بلند بگویم که فقه ما قدرت مدیریت همه جانبه جامعه انسانی را دارد. از اقتصاد و سیاست گرفته تا فرهنگ و جامعه شناسی و... این شرم از تردید در باورها نیست. بلکه از کم کاری خودمان است! از این است که می دانم که هم دانشگاهیان هم مدیران و هم مردم کوچه و بازار آن قدر این حرف ها را از ما شنیده اند و پشتوانه ای از عینیت برای آن نیافته اند که حالشان از آنها به هم می خورد. تا کی می شود با حلوا حلوا گفتن فقه را شیرین جلوه داد. اگر فقه ما پاسخ گوست، پس کو این پاسخ گویی؟! اگر دین جامعیت دارد-که البته دارد- کو این جامعیت؟! اگر دین درونمایه های حاکمیت را دارد، کجاست آن درونمایه های فاخر؟! اشکال بزرگ روشنفکران بر ما همین است که شما فقط شعار می دهید، کو عینیت این شعارها؟! جامعه بشری تا کی باید دلش را به این شعارهای شیرین خوش کند و منتظر بماند تا شما واقعیت آنها را نشان دهید؟!
🔹وقتی حوزه ما هنوز هم که هنوز است، در مکاسب شیخ انصاری(ره) سیر می کند و از بیع عذره و کلب و خنزیر دست نشسته است و در اینکه معاطات بیع است یا اباحه در تصرف تردید دارد و در اصول فقه خود هنوز در اولیات زندگی بشر یعنی حجیت خبر ثقه و امثال آن سال ها به بحث می نشیند و مسائل زائد را با لذتی مثال زدنی راست و چپ می کند و بر طولانی شدن دوره اصولش فخر می فروشد، چه امیدی بر تکرار نشدن جسارت ها وجود دارد؟
🔹برادران من! وقت آن رسیده است که هم ما و هم بزرگان ما باور کنند که مردم خواه فرهیخته باشند خواه عامی از کلی گویی ها ما خسته شده اند. اینکه ربا حرام است، نص صریح قرآن است و نیاز به هیچ اجتهادی ندارد، اینکه ما اقتصاد مبتنی بر نفی فاصله طبقاتی می خواهیم، از فطریات العقول است و نیاز به ارشاد بزرگان ندارد. جامعه ما امروز نیازمند راه کارهای اقتصادی است. جامعه ما حق دارد از خود بپرسد: این آقایان که وجوهات را مصرف می کنند و صدها سال است خود را متولی دین می دانند و می گویند دین عهده دار همه امورات خلق الله است، چرا یک طرح جامع اقتصادی راه گشا برای معضلات اقتصادی کشور بیرون نمی دهند؟
🔹برخی می گویند مکاسب شیخ مقدمه ورود در مسائل اقتصادی جدید است! گیرم این حرف درست باشد، نمی دانم کی ما از این مقدمه رها شده و به ذی المقدمه خواهیم رسید؟!
🔹ای کاش مادر حوزه فرزندان بیشتری از جنس شهید صدر(ره) می زایید تا به جای شعار دادن و کلی گویی، با مسائل جامعه اسلامی مسئولانه برخورد می کردند و با ذهن نظام ساز خویش، فکری به حال انقلاب اسلامی و مردم فلک زده می نمودند. لعن و نفرین خدا بر کسانی که آن نور دیده را با خون خویش غسل دادند.
◼️محمد تقی اکبرنژاد

نظرات  (۱)

تشکر.خسته نباشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی