رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۱

از رهگذر مطالعه داستان تحریم شراب در اسلام، درمی‌یابیم که قرآن تا چه حد در مسیر رهاسازی انسان مسلمان از اسارت شهوت و تقویت اراده و پایداری او موفق عمل کرده است. عرب‌ها در دوران جاهلیت آن‌چنان شیفته شراب‌ و خوگرفته به آن بودند که شراب، به حکم همین انس و الفت، یکی از نیازهای ضروری زندگی آن‌ها به‌شمار می‌رفت … اما تا قرآن فرمود: «از آن دوری کنید» [١] مسلمانان به سوی مشک‌های شراب رفته، با دشنه و چاقو آن‌ها را دریده، شراب‌ها را بر زمین ریختند. آن‌ها در خانه‌هایشان می‌گشتند تا مبادا جایی شرابی باشد که از بین نبرده باشند. امت قرآنی در یک لحظه به امتی تبدیل شد که به مبارزه با شراب برخاست و نوشیدن آن را فروتر از شأن خود می‌شمرد. این همه، فقط به این ‌دلیل روی داد که امت از بند شهوات آزاد شده و دیگر مالک اراده خود بود و می‌توانست در مواقع لزوم، در برابر انگیزه‌های حیوانی، پایداری نشان دهد و با جدیت و قاطعیت تمام در مقابل آن‌ها بایستد و خلاصه اینکه امت به آزادی حقیقی‌ای رسیده بود که به او اجازه می‌داد بر رفتار و کردار خویش تسلط داشته باشد. 

در برابر این تجربه موفق قرآن در عرصه مبارزه با شراب و شراب‌خواری، متمدن‌ترین و فرهیخته‌ترین ملت‌ غربی را می‌بینیم که چگونه در همین راه با شکست مواجه شد. ایالات متحده آمریکا در قرن بیستم، بسیار تلاش کرد تا ملت خود را از زیان‌‌های شراب نجات دهد. از‌این‌رو در سال ١٩٢٠ قانونی مبنی بر ممنوعیت شراب در این کشور به تصویب رسید و برای ایجاد زمینه پذیرش آن، از راه رادیو، تلویزیون، سینما، تئاتر، انتشار کتاب و روزنامه، تبلیغات گسترده‌ای به‌راه افتاد و زیان‌های شراب با استفاده از آمار و ارقام دقیق و بررسی‌های پزشکی به اطلاع مردم رسانده شد. هزینه‌های این اقدامات حدود شصت‌و‌پنج میلیون دلار و صفحاتی که برای بیان زیان‌های شراب و جلوگیری از آن نوشتند، نُه میلیارد صفحه، برآورد شده است. آمارها می‌گوید که در راه اجرای این قانون از زمان تصویب آن تا اکتبر ١٩٣٣م. (زمان رفع ممنوعیت قانونی)، دویست نفر کشته و پانصد‌هزار نفر زندانی شدند و مخالفان این قانون در این مدت مبلغی بالغ بر یک‌و‌نیم میلیون لیره جریمه پرداختند و معادل چهارصد میلیون لیره از اموال آنان مصادره شد. اما در نهایت حکومت آمریکا، به‌خاطر ناتوانی در اجرای این قانون، مجبور شد در اواخر سال ١٩٣٣م. این قانون را لغو کند. بدین‌صورت این اقدام با شکست مواجه شد. 
علت این شکست آن است که تمدن‌های غربی علی‌رغم برافراشتن شعار آزادی نتوانسته، بلکه نکوشیدند تا به انسان غربی «آزادی حقیقی» بدهند؛ همان آزادی حقیقی که قرآن کریم برای انسان مسلمان محقق ساخت؛ یعنی آزادی در برابر شهوت‌ها و سیطره بر انگیزه‌های حیوانی...

[١] المائدة: ٩٠

🔸 برای مطالعه بیشتر در این باره ر.ک:

🆔 http://hawzahnews.com/detail/News/401240

🔸 پژوهش‌های قرآنی، ص٢۵١.

🔹 کانال تلگرام پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 https://telegram.me/shahidsadr
🆔 @shahidsadr

نظرات  (۱)

جالبه که شما آمریکا رو متمدن و فرهیخته ترین ملت ها معرفی کردید..
از سالها پیش معتقد بودم که دوستان شما و سپاه یکی از آرزوهای رویایی شون اینه که یه روز مث آمریکا بشن.. کما اینکه تمام برنامه ها و قوانین بالا دستیشون هم همین رو تایید میکنه..
البته از شخص اول مملکتی که مسابقه میداد برای یاد گرفتن کلمات فرنگی چنین چیزی برای من عجیب نبود ..اما بیچاره ملت.. بیچاره مستضعفین..
اما دوست عزیز آزادی حقیقی چیزی نیست که کسی یا به اصطلاح حاکمیتی بخواد به کس دیگری بده .. انسانها بدئا و بدوا و بدیعا آزاد آفریده شده اند .. شما و حاکمیت متبوعتون و تمام حاکمیت های دنیا لطف کنین این شهداد و خداداد  رو ازشون نگیرین.. اینچنین اعطای آزادی اعتباری زنجیری است جبری که قوام همه زنجیر های جبری دیگر بر این زنجیر سفته شده است...
اما شراب
مگر در این کشوری که شما به مردمش نشان خروس آزادی حقیقی اعطا کردید فقط در یک نمونه در 70 درصد محافل عروسیشون شراب سرو نمیشه؟ میشه یا نمیشه؟
آمریکا کیه آمریکا چیه... البته با این توضیحی که من دادم حالا دیگه واقعا میشه گفت مردم امریکا فرهیخته ترینند ..
بیا همین الان من دست شما رو بگیرم ببرم در خونه ای که طرف خودش شراب تولید میکنه و جوونا با کمال متانت میان میخرند و پولش رو هم میپردازند و میروند که خوش باشند..
حالا این آقا هی برود نماز جمعه خودش رو هی تکون تکون بده..
فقه شما اولیات دین رو نمیفهمه..
طرف گفت :حالا که قراره شراب خوارگی باشه و ثمن خرید و فروشش هم که مال حرام میشه و میشه دوتا گناه شراب خواری و حرام خواری.. پس دولت بیاد خودش به یک طریقی یا تولید یا وارد کنه و به طریقی توزیع کنه که حداقل جلوی حرام خواری و اون بخش که مربوط به بیع حرام میشه گرفته بشود .. مفسد فی الارض اعلامش کردند و خونه نشین کردنش...
شاید ابتدائا این سخن سفه باشه .. اما اینها واقعیت کف کوچه و خیابون هست..
باز هم جوابی که میشنویم همون خودش رو  تکون تکون دادن در نماز جمعه است..
اگر این فانون آزادی سلاح امریکا در ایران باشه به سال 365 روزه شمسی نمیکشه که جمعیت 80 میلیونی کشور میشه 10 میلیون..
بیچاره سرزمینم .. بیچاره مستضعفین .. 
وای ایران که همه عالم تن بود و ایران روح.............

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی