رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۲

(رصدفکر: با توجه به اینکه چندی پیش روزنامه وال استریت ژورنال آقای روحانی رییس جمهور ایران رو یک پراگماتیسم میانه رو خطاب کرد کما اینکه آقای روحانی نیز به بیان های متفاوت مفاد پراگماتیسم بودن خود را تایید کرده است در اینجا سعی کردیم معنای سیاستمدار پراگماتیسم رو قرار بدیم. باید دقت داشت که پراگماتیسم معنایی است با رنگ مادی گرایانه و سکولار. )

پراگماتیسم به معنی فلسفه اصالت عمل است؛ ولی در سیاست بیشتر واقع گرایی و مصلحت گرایی معنی می­دهد و دولت­مردان و سیاست­مداران «پراگماتیست» به کسانی اطلاق می­شود که امکانات عملی و مصلحت روز را بر معتقدات خود مقدم می­شمارند و به عبارت دیگر برای پیش­رفت مقاصد خود یا ماندن بر مسند قدرت، انعطاف نشان می­دهند. در جریان ملی شدن نفت ایران و تلاش دکتر مصدق برای به کرسی نشاندن نظر خود که با مقاومت و مخالفت انگلیس و آمریکا به نتیجه نمی­رسید، بسیاری از نویسندگان و مفسران غربی ضمن تایید احساسات ناسیونالیستی و وطن پرستی مصدق، او را متهم می­کردند که در سیاست «پراگماتیست» نیست و به مصلحت و امکانات عملی رسیدن به مقاصد سیاسی خود نمی­اندیشد و باز در رابطه با مسائل جاری ایران، مطبوعات غربی آقای هاشمی رفسنجانی را یک سیاستمدار «پراگماتیست» معرفی می­کنند و در انتظار تغییراتی در جهت «مصلحت گرایی» در روابط خارجی ایران هستند.

 
 
منبع: طلوعی، محمود؛ فرهنگ جامع سیاسی، تهران، نشر علم، چاپ دوم، 1377

نظرات  (۲)

ممنون
باتشکر
خوب بود و لازم.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی