رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۰

اخلاق جهانی در نهج البلاغه؛ نقدی بر اخلاق جهانی/ مصطفی ملکیان

آنچه به دنبال می آید  نقد و بررسی دیدگاه ایشان درباره اخلاق جهانی است که  تحت عنوان «اخلاق جهانی در نهج البلاغه» در حسینیه ارشاد ایراد کردند.

منبع:http://sh1348.blogfa.com/ 

اخلاق جهانی چیست؟ اخلاق جهانی همان وجوه جهانی و کلی همه ی نظام های اخلاقی است  که در میان متفکران قدیم تا به امروز مطرح بوده است. این اخلاق زبان مشترک همه ی تمدن ها و فرهنگ ها ی مختلف می باشد. تنها اخلاق جهانی است که می تواند جوامع مختلف را به هم نزدیک کند و عامل وحدت بخش و انسجام اجتماعی  باشد. اخلاق جهانی در مقابل اخلاق مذهبی قرار ندارد و نمی توان این دو را متضاد هم دانست. البته نسبت تساوی هم میان انها بر قرار نیست : پذیرش اخلاق جهانی مستلزم پذیرش اخلاق مذهبی نیست و بالعکس! اما هر یک از طرفداران این دو مکتب اخلاقی برخی از ارزش ها و هنجار های یکدیگر را می پذیرند. البته این حکم هم که : «اگر اخلاق جهانی نبود ، هیچ عامل وحدت بخشی وجود نداشت تا انسجام اجتماعی را بین جوامع بشری ایجاد کند» حکم قابل قبولی است. بنابر این کارکرد و اهمیت اجتماعی - سیاسی آن قابل انکار به نظر نمی رسد. یکی از نمود های آن در جامعه ی بین الملل همین اعلامیه ی جهانی حقوق بشر است که بسیاری از ملت ها و دولت ها آن را پذیرفته اند. اندیشمندان و صاحب نظران فرهنگ ها  و مذاهب گوناگون نیز تا کنون کوشیده اند از درون فرهنگ و مذهب و آیین خود آن ارزش ها و هنجار ها را استنباط کنند و یا به گونه ای متون مقدس خود را تاویل و تفسیر نمایند که بتوان بر  این ارزش ها و هنجارهای جهانی صحه گذاشت.البته تردیدی نیست که در همه ی موارد نیاز به تاویل نیست و خود متن  در بعضی از موارد به آن ارزشها و هنجار ها به وضوح اشاره دارد. اما در این نکته تردید ندارند که راه رستگاری و سعادت ابدی آنها از میان متون مقدس آنها می گذرد! آیا  مقبولیت اخلاق جهانی فقط مشروط به  کارکرد اجتماعی آن است؟ اگر بگوییم: بله! تا زمانی از مقبولیت برخوردار است که بتواند چنین کارکردی را اعمال کند. بنابراین اخلاق جهانی از «نسبیت» خلاصی نخواهد داشت و متناسب هر عصر و زمانه ای باید اصول اخلاقی جدیدی را کشف و ابداع کند.اگر بگوییم : خیر! بنابراین مبنای مقبولیت آن در عقل یافت می شود یا در شرع ؟ البته چون اخلاق جهانی وجوه مشترک همه ی اخلاق ها تلقی می شود نمی تواند مبنای شرعی داشته باشد! چون هر شرع و مذهب وهر دینی و آیینی اخلاق خاص خود را دارد و ارزش ها و هنجار های غیر خود را ناموجه می انگارد و حتی ممکن است آن ها را تکفیر کند! اکنون با توجه به این که تنها عقل بشری وجه مشترک همه آدمیان است به نظر می رسد تنها مرجع داوری هم عقل بشری باشد. بنابراین عقل بشری آن اصولی را از نظام های اخلاقی دیگر برمی گزیند که با ضوابط عقلی سازگار باشد ویا اصولی را صادق می داند که از مبانی عقلانی منتج شود.

اگر اخلاق جهانی را مبنای سنجش هر دین و مذهبی قرار دهیم ؛ مرجعیت عقل بشری مبنای ما خواهد بود! به عبارت دیگر مولفه های هر  دین و مذهب و آیینی که با سنجه های اخلاق جهانی سازگار نباشد یا باید  آن مولفه ناسازگار را جراحی کرد و به بیرون انداخت و یا آن را به گونه ای تفسیر و تاویل کنیم که سازگار افتد و یا اصولا آن را تکذیب کنیم و در مبنای آن دین و مذهب و آیین تشکیک نماییم! اما یک چیز برای ما مسلم می شود که مرجعیت دین اساسا کارکرد خود را در مقابل مرجعیت عقل بشری از دست می دهد ؛ گویی عقل بشری است که در نهایت سعادت حیات و ممات ما را تعیین می کند! بنابراین هر دین و آیینی تا آنجا از اعتبار و درستی برخوردار است که مرجعیت عقل بشری بر آن حکم کند. اکنون این پرسش مطرح می شود که : چگونه می توان اعتبار مرجعیت عقل بشری را از متون مقدسی استنباط  و تایید کرد که خود باید به محک آن سنجیده شوند؟! آیا اینجا تناقضی به نظر نمی رسد؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی