رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۲

آثار متعددی که از شهید سعید، آیت‌الله شیخ مرتضی مطهری برجای مانده است، بنیان مستحکمی از اندیشه‌های مقوم انقلاب اسلامی و جهان‌بینی دینی است. با وجود تاکید مستمر رهبر انقلاب اسلامی بر مطالعه جدی آثار معلم شهید، وسعت دیدگاه‌ها و ژرفنای اندیشه‌های این متفکر برجسته، مستلزم آن است که طرح‌ها و روش‌هایی برای مطالعه این آثار در اختیار پژوهشگران و نیز جوانان و علاقه‌مندان قرار بگیرد. چنین دغدغه‌ای را حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در دیدار اعضای کنگره حکمت مطهر در سال ۱۳۸۲ بیان کردند:

 
«بنده از چیزهایی که برای صاحبان فکر و کسانی که می‌خواهند افکار اسلامی را برای مردم بیان کنند - مبلّغان دینی، اهل منبر، سخنگویان دینی - واقعاً لازم می‌دانم، این است که یک دوره کتاب‌های مرحوم مطهری را بخوانند. شیوه‌ای پیدا کنید که این کتاب‌ها خوانده شود؛ هم در کتاب‌های درسی بیاید، هم در دانشگاه‌ها بیاید.» [۱]
 
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت سالگرد شهادت این متفکر و نظریه‌پرداز برجسته‌ی انقلاب اسلامی، مجموعه‌ای از طرح‌ها و پیشنهادهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای مطالعه و کار بر روی آثار علامه مطهری را به مخاطبان ارجمند ارائه می‌کند. بدیهی است که هر یک از این طرح‌ها و پیشنهادها، مخاطبانی مخصوص به خود دارند و لذا، برخی برای طلاب و دانشجویان مناسب است، برخی برای محققان و برخی هم برای آحاد علاقه‌مندان به اندیشه اسلامی سودمند خواهند بود.

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/29543/IMAGE633881779185468750.jpg
 
۱. خلاصه‌نویسی و آزمون:
«جوانان عزیز ما باید با آثار شهید مطهرى آشنا شوند. اگر بنده مى‌خواستم برنامه‌ حوزه‌ علمیه‌ قم را بنویسم، بلاشک یکى از مواد برنامه را این مى‌گذاشتم که کتاب‌هاى آقاى مطهرى خوانده شود، خلاصه‌نویسى شود و امتحان داده شود. البته در این آثار هم نباید متوقف شد. من به دست‌اندرکاران برگزارى همایش «حکمت مطهر» که در تهران با من ملاقات داشتند، همین نکته را یادآورى کردم؛ گفتم در آقاى مطهرى متوقف نشوید. این، نهایت کار نیست. مرحله‌یى از کار است که گردونه‌ها و گیتى‌هاست ملک آن جهانى را. گفت: یک‌عمر مى‌توان سخن از زلف یار گفت، در بند آن نباش که مضمون نمانده است‌! این‌قدر حرف هست براى گفتن. دریاى آب شیرینِ بى‌نهایت قرآن و حکمت قرآنى این‌قدر مطلب دارد که هرچه شما بنوشید، هرچه ذخیره کنید و هرچه بردارید، کم نمى‌شود و تکرارى هم نمى‌شود. مبنا را تفکرات شهید مطهرى بگذارید و کارهاى بعدى را روى آن بنا کنید.» [۲]
 
۲. مباحثه و مراجعه به مددگران آموزشی:
«کتابهاى آقاى مطهرى را با هم بخوانید. من همیشه پیش از انقلاب به این بچه‌ها، جوان‌ها که مى‌آمدند پیش من، مى‌گفتم شماها کتاب را نخوانید، کتاب را مباحثه کنید. مثل ما طلبه‌ها که توى مدرسه کتاب را مباحثه مى‌کنیم؛ همخوانى. یک کتاب را با همدیگر بخوانید، مباحثه کنید.» [۳]

«کتاب آقاى مطهرى را وقتى مى‌خوانید، عدل الهى را، علل گرایش به مادیگرى را فرض کنید کتاب‌هاى دیگر ایشان را وقتى مى‌خوانید آن صفحه‌اى را که نمى‌فهمید نباید رد بشوید. باید آن‌جا را کاغذ بگذارید، علامت بگذارید، بعد به آن کسى که مى‌تواند شما را روشن کند، مراجعه کنید. این سنت مباحثه خیلى خوب است، به «هم‌مباحثه» مراجعه کنید. اگر دیدید توى بحث که نه باز هم نفهمیدید، حالا یا هم‌مباحثه‌تان هم نمى‌فهمد، ملتفت نیست آن هم، یا اگر او ملتفت است، [اما] در حدى ملتفت نیست که بتواند به شما بفهماند... اگر دیدید آن هم نمى‌کشد، نمى‌تواند، خیلى خب، این‌جا را علامت بگذارید منتظر «مددگر آموزشى» باشید که از طرف مرکز [۴] بیاید. یا اگر برایتان امکان دارد و مشکل نیست بیایید تهران، حلش کنید و برگردید. اینجورى باید برخورد کنید با مسأله.» [۵]
 
۳. مطالعه روزانه یک‌ساعت:
«از اول سال مثل یک درس، هر روزى یک ساعت بنشینند کتاب‌هاى آقاى مطهرى را شروع کنند به خواندن، این را بخوانند تمام کنند بعدیش را بخوانند، بخوانند بخوانند تا این پنجاه، شصت تا چقدر کتاب ایشان الان ازشان چاپ شده، همش را بخوانند. من خیال مى‌کنم هر کدام از اینها یک مشعل نورى خواهند شد، البته به شرطى که پایه‌ سواد لازم و علمى لازم را داشته باشند. خیلى مطلب توى کتاب‌هاى ایشان هست انصافا، واقعا چقدر وجود ایشان مبارک بوده.» [۶]
 
۴. مطالعه موضوعی:
«کتاب‌هاى آقاى مطهرى را [از] اول تا آخر فهرست‌بندى کنند. یک فهرستى از کتاب‌هاى آقاى مطهرى، از مطالب کتاب‌هاى آقاى مطهرى استخراج کنند؛ چون مرحوم شهید مطهرى، درباره‌ مثلا توحید یا درباره‌ انسان، یا درباره‌ قیامت، در ده جا ممکن است بحث کرده باشد و این بحث‌ها مى‌تواند مکمل یکدیگر باشد. کسانى همت کنند این بحث‌ها را استخراج کنند تا نظریه‌ ایشان در باب مثلا انسان، یا در باب تاریخ، یا در باب توحید، یا در ابواب گوناگون از قبیل این، مشخص بشود. این توصیه‌ به جوانها.» [۷]
 
۵. کرسی‌های نقد و بررسی سالانه:
«اگر فرضا در هر سال از سال‌هاى آینده، به مناسبت دوازدهم اردیبهشت که روز شهادت آقاى مطهرى است، موضوعى از افکار و آثار ایشان مورد توجه نقادانه قرار گیرد؛ یعنى حسابى نقد شود، دلایل و وجوهش ذکر گردد، همه‌ دقایق مورد نظر ایشان بیان شود و اگر کسى احیانا مى‌تواند با نظرى آنها را تکمیل کند، آن نظر هم ذکر شود، تا اگر در بعضى از نظرات، بر ایشان اشکالاتى وارد کردند، آن فرد بتواند با مطرح کردن آن نظرات، از نظر ایشان دفاع کند؛ و خلاصه یک حرکت نقادانه‌ علمى روى کارهاى ایشان انجام گیرد که منتهى به استحکام هر چه بیشتر نظراتشان گردد، چنین حرکت علمى‌اى، یک مقطع براى کار علمى خواهد بود. البته بنده در سال‌هاى گذشته هم، پیشنهادهایى در مورد کار علمى در ارتباط با آثار ایشان داشتم که شاید پاره‌اى از آن پیشنهادها مورد توجه واقع شده و تحقق پیدا کرده است. اما امروز عرض من این است که افکار ایشان را به میدان بیاوریم.» [۸]


روش‌ها توضیح
خلاصه‌نویسی و آزمون کتاب‌هاى آقاى مطهرى خوانده شود، خلاصه‌نویسى شود و امتحان داده شود.
مباحثه و مراجعه به مددگران آموزشی یک کتاب را با همدیگر بخوانید، مباحثه کنید. اگر در فهم مطالب دچار مشکل شدید به عد به آن کسى که مى‌تواند شما را روشن کند، مراجعه کنید.
مطالعه روزانه یک‌ساعت مثل یک درس، روزانه یک ساعت کتاب‌هاى آقاى مطهرى را بخوانید.
مطالعه موضوعی براساس موضوع مطالعه و نظریات شهید مطهری را استخارج کنید. مثلا انسان، یا توحید در آثار شهید مطهری.
کرسی‌های نقد و بررسی سالانه موضوعى از افکار و آثار ایشان مورد توجه نقادانه قرار گیرد.

 
مصادر:
۱. بیانات در دیدار اعضای کنگره‌ حکمت مطهر، ۱۳۸۲/۱۲/۱۸
۲. بیانات در دیدار علما و روحانیون همدان، ۱۳۸۳/۰۴/۱۵
۳. دیدار با اعضاى انجمن اسلامى دانشگاه الزهرا، ۱۳۶۴/۵/۱۴
۴. منظور مرکز کل آموزش حزب جمهوری اسلامی است.
۵. دیدار با واحد آموزش حزب جمهورى اسلامى سراسر کشور، ۱۳۶۱/۱۲/۲۱
۶. دیدار با اعضاى ستاد بزرگداشت دهمین سالگرد شهید مطهرى،  ۱۳۶۸/۰۲/۰۳
۷. مصاحبه با روزنامه کیهان،  ۱۳۶۱/۰۲/۰۷
۸. بیانات در دیدار خانواده‌ى شهید «مطهرى»، ۱۳۷۲/۲/۱۲

نظرات  (۲)

سلام.
دوست عزیز و برادر گرامی
باور کنید دیگه حالمون به هم خورد از بس گفتن کتابهای استاد مطهری!!!!!!
بین عموم جامعه، این قدر اصرار روی مطالعه آثار شهید مطهری توی مسابقات کتابخوانی، نمایشگاه های کتاب، سیر مطالعاتی و ... باور کنید بیشتر دافع هست تا جاذب.
ما شخصیت یا کتاب های دیگه ای نداریم که بتونیم حداقل کنار شهید مطهری مطرح کنیم و به مخاطب مون اجازه انتخاب بدیم؟؟؟
اینها گذشته از اینه که بعضی از کتابها واقعا قوت آنچنانی نداره چون سخنرانی برای عوام بوده و قلم و کتابت استاد مطهری نبوده.
نمی دونم ولی احساس میکنم خودمون داریم آثار شهید مطهری رو هم شهید می کنیم.
پاسخ:

با سلام و عرض ادب بسیار

نــــــــه! برادر.. تــــــرمـــــــــز!! .. با این رانندگی بالاخره ما رو به کشتن میدی ها!.. این طور ها هم نیست که شما میگید!!

در درجه اول آرامش خودتون را حفظ کرده، با نگاهی به اطراف چند نفس عمیق بکشید  و به چند نکته ای که میگم یک نظری داشته باشید شاید مفید باشه:


البته چند جور میشه به این قضیه نگاه کرد یعنی حرفی که شما زدید مخلوطی از چند نگاه هست:


اول از نگاه عرضه کنندگان این نمایشگاه ها

دوم از نگاه شما و علاقه ها و پیگیری های شما

سوم وضعیت امروز جامعه ما و اینکه هنوز به جامعه و مردم و دانشجویانی ایده آل نرسیدیم

از نگاه اول بدون شک عرضه کننده این کتاب ها معمولا انتشارات این مجموعه آثار هست که خب چاره ای ندارند یا اینکه کسانی هستند که می بینند هنوز کتابهای شهید مطهری بهترین مجموعه برای ساختن فکر مخاطب ایرانی اسلامی است و البته این اشکال هم هست که ارائه کنندگان این کتابها معمولا خود اطلاعی از کتابهایی که برای مخاطب جوان نوشته میشه ندارن لذا نمیتونن از پتانسیل سایر آثار استفاده کنن و البته مخاطب های کتاب شناس هم کم هستن تا اونها را مطلع کنن

از نگاه دوم یه کم قضیه فرق خواهد کرد یعنی امکان داره که شما با قلم شهید مطهری راحت نباشید در این صورت اگه اهل کتاب باشین معمولا کم کم میتونین با پرس و جو یا دیدن نمایشگاههای مختلف کتاب، کتابهای مورد نظر خودتون را پیدا کنید.. البته این درصورتی هست که نشاط این کار رو داشته باشید یعنی واقعا اگه از کنار کتابفروشی ای رد میشید کنجکاو بشید که کتابهاش رو ببینید..

حالت سوم با دو حالت قبل فرق میکنه چون در این حالت با واقع بینی باید ببینیم که کدام کتابها پتانسیل این رو دارن که جوان ایرانی با این هجوم  فکری رو، از حیث فکری و یا روحی مصون بداره و به نوعی حتی به او یه طرز فکر پویا و توانمند بده.. در این حالت سوم هنوز کتابهای شهید مطهری در قله هستند اما نه به این معنا که فقط کتابهای شهید مطهری بلکه در کنار اون مثلا کتاب های علی صفایی که با عین صاد معروف هست نیز بسیار خوبه که خونده بشه.


مسئله ای که هست اینه که طرز فکر و استدلالهایی که شهید مطهری به مخاطب میده هنوز کم نظیره و آثاری که این چنین توانمندی ای رو به مخاطب بده هنوز در حد کتابهای شهید مطهری نداریم. و تقریبا تمام آثار دیگه از حیث رتبه بعد از کتابهای ایشون رده بندی میشن.. مثلا کتابهای عین صاد یا شهید آوینی یا مصطفی ملکیان یا اصغر طاهرزاده یا آیت الله جوادی یا آیت الله مصباح و..

یعنی هنوزم که هنوز است نوع بررسی های کتاب عدل الهی شهید مطهری یا مسئله حقوق زن یا مسئله اقتصاد اسلامی یا نوع ورود و خروج شهید در مباحث اجتماعی یا سیاسی یا اسلامی در قله است. البته دراین بین بدون شک تک نوشت های بسیاری هم هستند که کتابهای خوبی اند و میشه اونها رو هم مطالعه کرد و چه بسا در موضوعات خودشون بسیار بهتر هم باشن اما از حیث نظام فکری و اسلام شناسی کتابهای شهید مطهری در قله است. لذا یه جورایی آثار ایشون اهمیت راهبردی دارن.

البته اینجا حرفای دیگه ای هم هست که فکر کنم بدردتون نخوره لذا فکر کنم همین کافیه.

سلام بر دوست روانشناس، آرامش بخش، دانشمند و ...
1. ممنون که بعد از مدتی طولانی وقت گذاشتید و جوابکی مرقوم فرمودید.
2. حرف بنده یک نگاه بیشتر نداشت و آن هم اخیلی شفاف بیان شده بود: آخر راه اصرار بیش از حد بر آثار استاد مطهری، طرد این آثار است.
3. مخاطب حرف بنده اصلا انتشارات اثار استاد نیست. بلکه آدمهایی هستند که تلاش دارند نظرات دین رو در همه عرصه ها برای همه اقشار جامعه و در همه زمانها از آثار استاد مطهری بیرون بکشند و شما به چند دلیل برای این کارشون اشاره کردید. فرمودید:
«می بینند هنوز کتابهای شهید مطهری بهترین مجموعه برای ساختن فکر مخاطب ایرانی اسلامی است و البته این اشکال هم هست که ارائه کنندگان این کتابها معمولا خود اطلاعی از کتابهایی که برای مخاطب جوان نوشته میشه ندارن لذا نمیتونن از پتانسیل سایر آثار استفاده کنن». و متأسفانه این آدمها همون متولیان نهادها و ارگانها و تشکلها و ... مذهبی و فرهنگی هستند.
4. اصلا حرف بنده یک مسأله شخصی نیست که شما به نسبت بنده و قلم استاد ارجاع دادید. حرف بنده، یک آسیب شناسی مبتنی بر داده های موجود بین عموم جامعه بویزه جوانان غیر طلبه و معتدل است.
5. مشکل ما پیدا کردن کتاب های مناسب در حوزه دین از نویسندگان دیگر نیست چرا که این اتفاق در حال افتادن هست و افراد و آثار دیگری محل مراجعه عموم مردم بویژه جوانان شده است. شما بررسی کنید غیر از جاهایی که اجبارا کتب استاد مطهری ارائه می شود کجاها عموم جوانان به این کتابها گرایش دارند. نه تنها گرایش ندارند بلکه گاهی حالت دلزدگی هم دارند. یکی از علت های این حالت، تکرار و اصرار زیاد است. همین بحث رو حاج آقای پناهیان در مورد حجاب و چادر در سخنرانی «وابط دختر و پسر» مطرح می کنند.
6. دقیقا اشکال بنده به این حرف شماست که آثار شهید مطهری در قله حفاظت از فکر و روح جوانان ایران است. با این همه اصرار بر این آثار و تخفیفات در فروش و نمایشگاهها و سیرهای مطالعاتی مختلف و ... وضعیت جوانان ایران از لحاظ فکر و روح در چه وضعیه؟ شاید جواب بدید که آثار استاد این پتانسیل رو داشته اما ما نتونستیم خوب ارائه بدیم و از اینجور حرفها. این مدل استدلال برای همه اندیشمندان و حتی در مورد کلیت دین اسلام هم مطرح هست و مختص شهید مطهری نیست.
7. شاید بتوان نگاه دومی که شما مطرح کردید رو اینجا بعنوان اشکال مطرح کرد که کسانی که اصرار بر آثار شهید مطهری می کنند شاید خودشان با قلم دیگر اندیشمندان ارتباط برقرار نمی کنند و فکر می کنند همه باید با آثار و قلم ایشون دین رو بفهمند!!!
8. گذشته از همه اینها چرا دوستان دغدغه مند حفاظت از روح و فکر جوانان، پیشنهاد مطالعه موضوعی نمی دهند و فقط روی آثار استاد مطهری اصرار دارند؟ یعنی سیر مطالعاتی پیشنهاد کنند که هر بحثی از هر اندیشمندی که در آن حوزه تخصص داشته و بهتر ارائه کرده مطالعه شود.
9. به قول آقای علی صفای، چرا پُرخوری ذهنی می کنیم!؟ چرا مخاطب باید آثار شهید مطهری را بدون توجه به نخصص استاد مطهری و بدون توجه به حوزه مورد سوالش مطالعه کند؟
10.اتفاقا نظر شخصی بنده اینه که ما بیشتر به بینش و روش استاد مطهری نیاز داریم تا دانش ایشون. چرا که دانش از دیگران هم قابل اخذ است. اگر این موضوع را بپذیریم دیگر اصرار بر آثار ایشان مخصوصا سیر مطالعاتی منتفی خواهد شد.
11. اگر نکته هایی که فکر کرده بودید به درد بنده نمی خورد را هم مرقوم بفرمایید ممنون می شوم. تلاش می کنم بفهمم شون.
پاسخ:

با سلام و درود بی پایان

بسیار متشکر از وقتی که برای نقد حرف بنده گذاشتید از نکات شما استفاده وافر بردم فقط چند نکته به ذهنم خطور میکنه:

بنده یک بار دیگه سوال شما رو خوندم مطلبی که سوال شما القاء میکرد چند نگاه بود چون در جایی شکوه کرده بودید که چرا نمایشگاه ها فقط کتاب شهید مطهری رو ارائه و تبلیغ میکنن.. لذا با نکته 2 شما موافق نیستم اگرچه شاید قصد شما نبوده..

در نکته 3 شما هم نظر من هم همین بود و منظورم ارائه دهندگان این آثار در مراکز رسمی و غیر رسمی بود

نکته بعد اینکه من سعی کردم جوابم رو جامع کنم بطوری که تمام جوانب رو شامل بشه لذا در پایان پاسخم تمام حرفام رو مشروط به این کردم که دانشجو اهل نشاط و کار باشه و الا دچار دلزدگی میشه. این رو به این خاطر گفتم چون افراد زیادی رو دیدم که فقط علاقه مند به مسائل دینی هستند اما بشدت اهل عمل و نشاط نیستند لذا بعد مدتی دقیقا دچار همین حالتی که میگید میشن. اگه دقت کنید که افرادی که عملا و بانشاط اهل مطالعه کتابهای شهید مطهری بودن اصلا از این گونه حرفها نمیزنن و اتفاقا اونها هم معمولا اولین کتابهایی که توصیه میکنن کتابهای شهید مطهری هست.. لذا در این آسیب شناسی شما، بدون شک تا حدی هم خود مخاطبین بی عمل مقصر هستند(البته کوتاهی ها و ضعف کار مدیران فرهنگی رو به هیچ وجه نفی نمیکنم). یعنی حرف آقای پناهیان هم نفی حرف من نمیشه.

مسئله وضعیت روحی جوانان ایرانی معلول طبیعی عوامل بسیاری است مثل انگیزه حقیقت طلبی خود شخص، محیط اجتماعی، وضعیت آموزش در مدارس، تهاجم فرهنگی بسیار نفوذ کننده و ..

لذا نه آثار شهید مطهری و تخفیفات نمایشگاهی و .. 1درصد کارهستند

لذا این طور نیست که با خوندن حتی بهترین کتابها و جامع ترین نوشته ها درست بشن بلکه عوامل مختلفی باید دست به دست هم بدن تا روح جوان ایرانی مصون بمونه. حرف من در این جا این بود که کسی که دغدغه فهم حقیقت داره و میخواد وجدان خودش رو در سوالات بسیاری راحت کنه و اگه میخواد راه خودش رو به خوبی پیدا کنه و این چنین دغدغه هایی داره این آثار بهترین هستن. چرا؟ به خاطر روش کار و جهت دهی های بسیار خوبی که شهید مطهری میده. لذا نکته 6 شما هم به نظر من مخدوش هست.

در مورد نکته 7 شما نظری ندارم چون به نظرم افراد ارائه کننده معمولا افرادی نیستند که آثار مختلفی رو دیده باشند(و البته شایدم باشن!) بلکه بیشتر به خاطر توصیه های رهبری هست که به عرضه این آثار میپردازند که عمدتا بسیج یا واحد مطالعه آثار شهید مطهری  هستند یا اینکه خودشون آثار شهید مطهری رو بهترین میدونن.. یا اینکه انتشارات سایر متفکرین اصلا انگیزه ای برای دادن تخفیف ندارن یعنی یه سری جاها هم تصمیم نهاد خاصی نیست مربوط به دغدغه های و تفکراتی هست که در خود انتشاراتی هست این مسئله در نمایشگاهها خیلی بیشتر به چشم میآد.

در نکته 8 که مطالعه موضوعی رو گفته بودین رو من هم در جوابم آورده بودم / گرچه اعتقادم این است که اگه کسی بصورت تخصصی بخواد وارد خوندن آثار بشه مطالعه کتب شهید مطهری باید بصورت جداگانه انجام بده چون فکر شهید مطهری از اکثرا افرادی که هستن برتری هایی داره. منظور صرفا محتوا نیست نوع هستی شناسی شهید مطهری و روش موضوع شناسی و کلا روش شناسی ایشون در قله هست .. هنوز هم در قله هست.. کما اینکه مقام معظم رهبری همین دو هفته پیش در دیدار با دانشجویان دوباره به این نکته ی "در قله بودن آثار شهید مطهری" اشاره کردند.

مثلا ببینید در بحث عدل اگه بخواهیم بصورت عمومی نظر بدیم میگیم کتاب آقای قراملکی برتر از کتاب عدل شهید مطهری هست چون هم نظرات شهید مطهری رو آورده و هم نظرات دیگه ای رو. امااگه بصورت تخصصی بررسی کنیم هنوز کتاب شهید مطهری از کتاب ایشون برتر هست. یا کتاب نظام حقوق زن شهید مطهری هنوز جز بهترین آثاری هست که در مورد نظام حقوق زن نوشته شده. یا مثلا آقای علیدوست در کتاب فقه و عرف: ایشون هم بحث عدل رو در اونجا بحث کردند اما با اینکه ایشون چند دهه بعد از شهید مطهری این بحث رو مطرح کردند اما انصافا بررسی های شهید مطهری از ایشون قوی تر است. چرا؟ چون شهید مطهری موضوعات رو خوب حلاجی میکنه بر خلاف بسیاری دیگر. وقتی موضوع خوب حلاجی شد دیگه بسیاری از احکام هم که بحث نشن خود به خود روشن میشن و لو اینکه بحث در مورد اونها صورت نگیره.

البته مثالهای دیگری هم هست که قصد اطاله این نوشته رو ندارم.

نکته 9 و 10 تون رو هم تقریبا در پاسخم بهشون اشاره کرده بودم کما اینکه گفته بودم و حداقل نفی نکرده بودم.

اما در مورد نکته 11 که فرموده بودید این بود که چیزی در شهید مطهری هست که تقریبا در هیچ یک از متفکران بعد از ایشون شاید نباشه. باز کردن این مسئله چون زمان میبرد و مفصل هست رو به یه وقت دیگر میسپارم چون میدونم اگه اجمالا بگم اصل این نکته خوب روشن نمیشه اما فقط به یه نکته از آقای سروش در مورد شهید مطهری اشاره میکنم. آقای سروش میگن اگه بحث فطرت رو از شهید مطهری و تفکرات ایشون بگیریم شهید مطهری خلع سلاح میشه. بحث فطرت و محوری بودن عنصر فطرت بعنوان نقطه برتری شهید مطهری در سایر متفکرین معاصر یا بعد از ایشون هست. مسئله ای که در نقطه افتراق ما مسلمانان با غیر ما در مسئله علوم انسانی هست. به عبارت دیگر در علوم انسانی این مسئله فطرت و تبیین و کار بر روی این مسئله هست که هم راه و هم روش ما را از سایرین متمایز میکند.. جالب اینجاست که قرآن هم تاکید میکنه که عنصر فطرت مبنای احکام قرآنی است.. و باید دقت داشت که مسئله فطرت یه مسئله هستی شناسانه هست و زمانی فلسفه ما میتونه از این تحیرش در مورد علوم انسانی بیرون بیاد که مسئله فطرت رو حل کنه یعنی همون کاری که علامه طباطبایی ره و شهید مطهری ره متوجه اون شده بودن و دنبال میکردن..


این نکته تا اونجایی اهمیت داره که اصلا بررسی واقع بینانه در مورد انسان بدون تصویر درستی از فطرت غالبا ما رو دچار مشکلاتی یا کمبودهایی و یا شاید افراط و تفریط هایی خواهد کرد.. لهذا کسانی که حتی آثار آیت الله جوادی آملی حفظه الله و یا بسیاری از متفکران کنونی رو خوندن اعتقاد دارن که نوع بررسی و واقع بینی شهید مطهری هنوز برتری داره..


اگه بخوام یکی دیگه از ویژگیهای شهید مطهری رو بگم؛ یادم هست که یه بار از اساتیدم جناب حجة الاسلام عبدی درباره آثار شهید مطهری پرسیدم. ایشون جواب خیلی جالبی دادن اختصارا گفتن حتی کسانی هم که شهید مطهری رو رد میکنن برای حل خیلی از مسائل باز هم باید به کتابهای شهید مطهری مراجعه کنن چون هنوزم هم که هنوز است بسیاری از مسائل رو تنها شهید مطهری بررسی کرده..


این نکته ای که جناب استاد عبدی فرمودن رو من بارها تجربه کردم. مثلا شهید مطهری به تبع استاد خودشون  علامه طباطبایی ره شاید بهترین تحلیلها رو در باب هیپنوتیزم داشته باشن که من یادم نمیاد جای دیگه ای دیده باشم. یا مثلا ایشون در باره اصول 8 گانه یوگا تحلیلهای جالبی ارائه دادن که حتی شاید الان بسیاری از متفکران شاید تنها اسمی از یوگا به گوششون خورده باشه یا حتی شاید بسیاریشون اشتباها یوگی رو با مرتاض اشتباه بگیرن. یا در باب حقوق زن و موارد دیگه هم که قبلا توضیح دادم..


بگذریم که الان سبک های پیشرفته تری مثل تای چی چوان که خواص روحی و درمانی بسیاری هم دارن و در واقع مبتنی بر یک عرفان عمیق هستند هم در دنیا و همین طور ایران اسلامی دارن رواج پیدا میکنن یا مثلا همین بحث ین و یانگ که به نظر میرسه در موازات بحث قوه و فعل که در فلسفه اسلامی مطرح هست و مبنای بسیاری از مباحث فلسفی و آموزه های چینی است بدون شک اگه شهید مطهری الان زنده بودن حتما به خاطر روش خاص خود، تحلیلهای بسیار زیبا و واقع بینانه ای ارائه میدادن..


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی