رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۰

به اعتقاد ابراهیم فیاض؛ نمایندگان روشنفکری ایران از قدیم کسانی بودند که تلاش کردند تا اندیشه‌ها و معرفت غربی را - از نوع لباس پوشیدن تا نفوذ آراء در مجامع علمی - وارد جامعه ایران کنند.

ابراهیم فیاض عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس درباره ترویج اندیشه‌های روشنفکری در مجامع علمی و دانشگاهی و همینطور تاریخ روشنفکری در ایران اظهار داشت: آنچه امروزه از اندیشه‌های روشنفکری براساس غرب مدرن در دنیای اسلام می‌بینیم، نفوذ رفتارهای قرن نوزدهمی است.

وی با اشاره به اینکه تکفیری‌ها امروز در دنیای اسلام حمام خون راه انداخته‌اند، توضیح داد: اینها به کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان در کشورهای مختلف دست زده‌اند و اصلاً هم برایشان مهم نیست که قربانیانشان نظامی هستند یا غیر نظامی، تنها به کشتار خود ادامه می‌دهند. این نوع رفتار و نگاه در کشورهای آسیایی دیگر نظیر کشورهای پادشاهی و امیرنشین نیز دیده می‌شود.

فیاض با تأکید بر نفوذ غربگرایی در دنیای اسلام گفت: نباید ساده‌لوحانه به این مباحث نگاه کرد. از دوران قاجار در ایران دیدگاهی نسبت به غرب و غربگرایی وجود داشته و مصداق‌های آن در تکنولوژی روز مشهود است، افراد مختلفی در ایران آن دوران تلاش کردند تا اندیشه‌ها و معرفت غربی را از نوع لباس پوشیدن تا دیگر بخش‌های فرهنگ، اقتصاد و سیاست وارد جامعه کنند، اینها نمایندگان روشنفکری ایرانی در جامعه شدند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه یادآور شد: غربگرایان روشنفکر دارای ویژگی‌های مختلفی از جمله به فرهنگ و وجنات غربی، بی‌اعتقادی به فرهنگ خودی و اقتباس از اندیشه‌های غرب تمایل دارند، بنابراین شیفتگی به غرب در حوزه‌های مختلف از جمله علم و تکنولوژی نیز دیده می‌شود، غرب گرایان و روشنفکران به تعبیر برخی قشنگ صحبت می‌کنند ، قشنگ لباس می‌پوشند و ارتباطتشان با فرهنگ غربی نیز از طریق رسانه‌ها و افراد مختلف زیاد است.

غربگرایان روشنفکر به فرهنگ و وجنات غربی، بی اعتقادی به فرهنگ خودی و اقتباس از اندیشه‌های غرب تمایل دارند

وی با بیان اینکه تقلید کورکورانه از فرهنگ غربی آسیب‌های زیادی به جامعه ما زده و می‌زند، اظهار داشت: افراد زیادی از جمله امام راحل که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود و دیگر متفکران تلاش کردند تا از این اتفاق جلوگیری کنند. غرب برای نفوذ فرهنگی و استیلا بر کشورهای آسیایی گروه‌های مختلفی از جمله داعش، النصره، القاعده و … را ایجاد کرد که البته این ساختار خوشبختانه در ایران صورت نگرفت، بنابراین این گروه‌ها پشتوانه‌ای در کشورها ندارند و مردم نیز از آنها تنفر دارند.

 

فیاض با تأکید بر اینکه روشنفکر غربگرای ایرانی تنها نشانه‌های ظاهری از روشنفکری را درب ردارد و به واقع روشنفکر نیست، توضیح داد: اینها به اندازه‌ای بی سواد هستند که تنها ظاهر غرب را گرفته‌اند و از مطالعه نیز چند کتاب سطحی غرب را خوانده‌اند و به واقع دچار یک نوع جهل تاریخی شده‌اند و این بی سوادی را در موضوع مذاکرات هسته‌ای نیز نمایان کرده‌اند.

وی در پایان مهمترین راه‌های مبارزه با این روشنفکری بی سواد در جامعه را دوری کردن از جهل و غربگرایی به شمار آورد و گفت: باید راه درستی برای مبارزه با غرب گرایی در پیش بگیریم به طور مثال در حوزه دانشگاهی و حتی علوم انسانی ضعف‌های زیادی داریم چرا که ما براساس ساختار غرب مشکلات را نمی‌توانیم رفع کنیم و حتی منافعمان هم در این مسیر تأمین نمی‌شود. در نهایت باید مرز بین دانایی و جهالت را دریابیم و خود را از سیطره غرب خارج کنیم و در ساختار رسانه‌ای نیز توجه بیشتری به سیطره فرهنگ غرب داشته باشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی