رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۰

به گزارش خبرنگار سیاسی »خبرگزاری دانشجو«، حسن عباسی در همایش نقش رهبران در تمدن اسلامی‌نوین گفت: از ۳۰۰ سال گذشته و زمان کشف امریکا دوران تمدن رهبران متعددی شکل می‌گیرد، در مصر جمال عبدالناصر و در امریکای لاتین فیدل کاسترو و در چین مائو رهبری می‌کنند اما عظیم‌ترین انقلاب توسط لنین انجام شد و آنچه که مارکسیست رقم زد باعث شد که حکومت وی در قرن بیستم ۷۰ سال استمرار داشته باشد.

سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع بررسی نقش رهبران دینی قرن ۲۰

سخنرانی استاد حسن عباسی با موضوع بررسی نقش رهبران دینی قرن ۲۰

عباسی اظهار داشت: دومین انقلاب، انقلاب خلق چین بود راهپیمایی طولانی در طول کشور چین انجام شد، که خیلی‌ها فوت کردند تا به پکن رسیدند و مائو توانست انقلاب بزرگی را رقم بزند. اما آنچه که مسلم است در اروپا موسولینی در ایتالیا حکومت تشکیل می‌دهد و از سوی دیگر هیتلر که دو چهره مخوفی بودند که در میانه قرن بیستم جنگ فجیعی را ایجاد کردند در منطقه خارومیانه به غیر از ایران و ترکیه ملت سازی را نمی‌بینید.

وی در ادامه افزود: اما روند انقلاب‌های مختلف شکل می‌گیرد تا دوره کارتر، ریگان و دوران اخیر که تأثیر رهبران کم شده است و از دو دسته رهبران استعمار و غیراستعمار فرایندی که ما می‌دهد اینکه با تفکر چپ، راست، ناسیونالیسم یا مارکسیسم همراه است در قرن بیستم هر کسی خواست از دست غرب نجات پیدا کند باید به آموزه‌های غرب پناه می‌برد و در هر کشوری گروه‌های چپ، راست، ملی‌گرا وجود داشتند که برای بقا نیاز داشتند به ایدئولوژی‌های مدرن چنگ بزنند. اما در این میان رهبران جهان امام خمینی در سن ۶۲ یا ۶۳ سالگی بر خلاف دیگران در ریاست معمولا گفته می‌شود که رهبران تا ۴۰ سالگی حکومت تشکیل می‌دهند و تا ۶۰ سالگی آن را پایدار می‌کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: امام خمینی در سال ۴۲ فریاد می‌زند تبعید می‌شود و در ۸۰ سالگی انقلاب می‌کند که این پدیده استثنایی اتفاق و برخلاف عرف انقلاب درجهان است که شعار خود را لاشرقی لاغربی قرار می‌دهد و حرف متفاوت می‌زند به‌گونه‌ای که لیبرالیسم خط قرمز وی محسوب می‌شود و یکی از اتهاماتی که به منتظری در این زمینه وارد شد این بود که امام فرمود بعد از من کشور را به دست لیبرال‌ها می‌دهید سپس امام نامه‌ای را به گورباچوف می‌زند که مارکسیسم به زباله دان تاریخ پیوسته شده و سه سال بعد زمینه فروپاشی مارکسیسم فراهم می‌شود. وی نه فقط نظرات شرق و غرب را نمی‌پذیرد بلکه آنان را به اسلام نیز دعوت می‌کند.

مسئول اندیشکده یقین با بیان اینکه لیبرالیسم به دین در تضاد است و به معنای اباحه‌گری است تصریح کرد: در نگاه لیبرال گفته می‌شود شما برای هر حوزه‌ای آزاد هستید اما یکی یکی پنجره‌ها را می‌بندند و این باعث می‌شود که امام لیبرالیسم و مارکسیم را کنار می‌گذارد در نظام سیاسی، احزاب ما می‌گویند ما لیبرال دمکرات مسلمان هستیم یا سوسیال دمکرات مسلمان هستیم یعنی فقط نقش اسلام را پشت حزب گذاشته‌اند.

استادان لیبرال ایرانی نگران علنی شدن افول اقتصاد کشورهای لیبرال هستند
وی در باره افول امریکا گفت: در شهر دیترویت امریکا سه کمپانی عظیم خودرو وجود دارد اما این شرکت‌ها ورشکست شده‌اند و گفته می‌شود علم اقتصاد نمی‌تواند پاسخگوی نیاز ما باشد وقتی والر اشتاین به ایران می‌آید و  به او می‌گویند که نگوید که علم اقتصاد پاشیده شده و لیبرالیسم و کاپیتالیسم زمین خورده است. استادان اقتصاد لیبرال در ایران به شدت نگران این موضوع هستند زیرا همیشه معتقد بودند کشورهای لیبرال بهترین اقتصاد را دارند. وقتی در مصر اخوان مسلمین برای روی کار آمدن، ۹۰ سال تلاش می‌کنند اما فقط یک سال حکومت می‌کنند حال معلوم می‌شود که امام توانست چه انقلابی را با بیماری قلبی‌اش آغاز کندالبته باید بدانیم مطالعه علمی‌این انقلاب امام هنوز شروع نشده است. پیرمردی که مارکسیم و لیبرالیسم را قبول نداشت و فقط حرف از دین می‌زد و اینکه گفته می‌شد دین افول توده‌هاست و هیچ گاه دین نمی‌تواند جای ایدئولوژی مدرن را بگیرد. اما امام ثابت کرده که می‌توان انرژی جوانان را در انقلاب رها کرد و جلوی رفتارهای افراط‌گرایانه را گرفت و نگاه افراط و تفریط را از دین کنار گذاشت و نگاه متعادل از دین را ایجاد کند.

غربی‌ها می‌گویند نظام مالی اسلامی‌نجات دهنده ما است
عباسی ادامه داد: زمانی که امام برای دعوت از اسلام به شوروی نامه فرستاد برخی در ایران خندیدند و اکنون نیز وقتی می‌گوییم امریکا در حال افول هست باز برخی می‌خندند، اما امریکا ۴۰ سال است که پول تولید می‌کند و چهار ترلیون درآمد و ۱۷ ترلیون بدهی دارد. زیرا اقتصاد آنان ربوی است و فروپاشیده خواهد شد در صورتی که امام گفت باید اقتصاد ربوی را کنار گذاشت و به مرور زمان فروپاشی اقتصادی آنها باعث شد که غربی‌ها می‌گویند نظام مالی اسلامی‌باید ما را نجات دهد.

مسئول اندیشکده یقین در ادامه گفت: انقلاب به اسلام در ۵۷ رقم خورد اما انقلاب فرهنگی و اقتصاد همچنان ادامه دارد اینکه کدام اسلام می‌تواند نجات‌بخش مهم است اسلامی‌عربستان یا بیدار اسلامی؟ منظور از بیداری اسلامی‌این است که کدام اسلام می‌تواند نجات‌بخش باشد باید بدانیم نگاه به بیرون ما را نجات نمی‌دهد واتسون می‌گوید ترکیه مکزیک و ایران کلید قدرت جهانی را در اختیار خواهند داشت مکزیک در آینده امریکا را تسخیر می‌کند زیرا بسیاری از مکزیکی‌ها به امریکا وارد می‌شوند و در آنجا زاد و ولد می‌کنند ترکیه با توجه به زاد و ولد و دسترسی به امکانات این قدرت را خواهد داشت که اروپا را مدیریت کنداما در مورد ایران می‌گویند ایران نرم افزار اداره جهان را تولید می‌کندامروزه الگوی معیشت به چالش کشیده است امام در ۳۰ سال پیش گفت پول نباید کار کند اما اکنون همه می‌خواهند با اندک پول در بانک و بورس سرمایه‌گذاری کنند.

وی گفت: اگر لیبرایسم، مارکسیسم، سوسیالیسم و اسلام نباشد بعید است کس دیگری برای اداره جهان به وجود بیاید. مرحله اول انقلاب اسلامی‌در سال ۵۷ تشکیل شد اما در دهه چهارم فرهنگ و اقتصاد خود را در روند آزمون و خطا طی می‌کند و الگوسازی نماید چهار مرحله در طول انقلاب رقم خورده اول شعار نه شرقی نه غربی بود که در بین سال‌های ۵۷ تا ۶۷ دهه دوم نه شرقی نه غربی به چه معنااست؟ اینکه ایران سنتی یا مدرنیسم است هیچ‌گاه در وهله دوم مورد واقع قرار نشد دهه سوم موضوع حقوق بشر مطرح شد و اصالت بشر مبنا قرار گرفت اینکه اگر خدا اصالت دارد مدرنیسم و سنتی‌بودن معنا پیدا نمی‌کند وقتی گفته می‌شود ربا به محاق می‌رود یعنی اینکه ربا مانند بادکنکی است که بادش می‌کنید بزرگ می‌شود و بعد می‌ترکد و دهه چهارم انقلاب اسلامی‌به ما می‌گویند نه شرقی نه غربی نه مارکسیسم هفت متعلق وجود دارد یک ایمان به خدا دوم ملائکه سوم کتاب چهارم انبیاء پنج آیات و نشانه‌ها شش ایمان و هفت غیب.

عباسی ادامه داد: غرب به ما انتقاد می‌کند که شما زنان را زیر حجاب محسور کرده‌اید با این روش چشم مردان حریص‌تر می‌شود پس چرا در کشورهای غربی که برهنگی وجود دارد ۸۹ درصد خواهان سایت‌های پورن وجود دارد و یا اینکه درصد قابل توجهی از تولد فرزندان نامشروع در کشورهای مختلف به دنیا می‌آیند باید بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز شورای انقلاب فرهنگی در ایران وجود دارد زیرا هنوز انقلاب فرهنگی واقعا محقق نشده است همه انگاره‌ها در دهه چهارم انقلاب ما را به این می‌رساند که با آزمون و خطا مواجه هستیم در این زمینه خیلی از علوم در دانشگاه‌ها گمراه کننده و نجات بخش نیست فکر کردیم اگر علم اقتصاد را به دست اقتصادیون بدهیم می‌تواند معیشت ما را درست کند فهمیدیم که نمی‌شود حوزه علوم انسانی مانند حوزه‌های دیگر نیست. انقلاب اسلامی‌با ریزش‌ها و رویش‌های بسیاری مواجه شد و نظام تمدنی امروز با چالش جدی مواجه است شرایط به گونه‌ای رقم خورده که یکی از مدعیان اصلی الگو برای جامعه اسلام است امیدواریم که براساس اسلام الگوهای مناسب تهیه شود تا بتوانیم معرفی کنیم.

مسئول اندیشکده یقین درباره وجود فساد در جامعه تأکید کرد: مردم از فقر ناراحت نیستند از تبعیض نگران هستند وقتی فردی سه هزار میلیارد تومان پول می‌برد جای سوال دارد اینکه جمهوری اسلامی‌به تسخیر ساختمان بانک‌ها درآمده است کشوری که سی سال در تحریم است از پول ما بانک به راه می‌اندازند اول اینکه زیباترین ساختمان‌ها را می‌خرند دوم صرف کارکنان خود می‌کنند سوم اینکه هزینه‌های زیادی را برای تبلیغات تلویزیونی پرداخت می‌کنند و با انواع بانک‌ها مانند قارچ سربرآورند باید بدانیم جمهوری اسلامی‌با سیستم ربوی نابود می‌شود باید علیه تبعیض صحبت کنیم اما منفعت برخی در این است که این بانک‌ها بماند ما نباید از تبعیض در جمهوری اسلامی‌دفاع کنیم باید بدانیم که کارکرد دین قسط است اگر قسط از دین گرفته شود دیگر دینی وجود ندارد اگر هر فقیر در کشور پرداخت شود دیگر فقیری باقی نمی‌ماند نباید مردم را توجیح کنیم نباید اجازه دهیم به اسم اسلام به کام مدرنیته تمام شود و مسئولان در این زمینه باید پاسخگو باشند.

عباسی درباره فساد در جامعه ایران ابراز داشت: فساد موج جهانی است و در جامعه ما نیز وجود دارد و این نشان دهنده این است که ما قسط را خیلی عملیاتی نکرده‌ایم جهان تشنه الگوی اسلام است فساد وجود دارد اما نباید عقب برویم باید پیشروی داشته باشیم اقتصاد ما ربوی است و در این زمینه آیت الله جوادی آملی گفته است ۸۰ درصد مردم ما با وام و ربا به سر می‌برند اما با بررسی انجام شده مشخص شد که ۹۵ درصد از مشکل اقتصاد ربوی ما اول استادان دانشگاه هستند و لذا این مشکل بر گردن کسانی است که تریبون دارند و سوم مسئولان من در زمینه ربوی بودن اقتصاد ایران حاضر به مناظره با مسئولان هستم.

وی در باره پیشرفت‌های کشور چین گفت: پیشرفت این کشور پفکی است و تا ۱۵ سال آینده کاهش می‌یابد رشد اقتصادی چین در ۲۴ ماه گذشته درحال کاهش است در هند و برزیل نیز همین‌گونه است و اگر چین از مبنای دلار خود را نجات ندهد نابود می‌شود اما اتفاق خوبی که در فرودین امسال از سوی دولت ما انجام شد در مبادلات با سوریه تهاتری مبادله کنند چین به دلیل تک فرزندی و کمبود دختر با مشکلات جدی مواجه است و همچنین سبک زندگی بورژوایی در این کشور رواج یافته و در چند دهه آینده هر چه تولید شود باید خرج داخل نمایند.

مسئول اندیشکده یقین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه منظور واتسن از نظام مالی اسلامی‌چیست ابراز کرد: آنان ترجمه کتاب‌های شهید صدر و برخی از اساتید الازهر مصر را درباره صدقه و زکات مطالعه کردند در ایران زیر ده درصد زکات پرداخته می‌شود و بخشی از نهادهای بانک‌داری اسلامی‌در انگلیس این متون را ترجمه می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی