رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

۱

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با تاکید بر هماهنگی قوای سه گانه برای مبارزه بامفاسد اقتصادی فرمودند:
راهکار نو لازم است
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار اعضای ستاد مبارزه بامفاسد اقتصادی، در سخنانی مهم و راهبردی، تربیت نفس را مهمترین اقدام پیشگیرانه در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی خواندند و فرمودند: 

مسئله تربیت نفوس، کاری زمان‌بر است. مال را مال گفتند برای اینکه «یَمیل إلیه النفس» یک جاذبهٴ نقد دارد اما پایان تلخش محسوس نیست. مسئله زندان، مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی، اینها نظیر درمان موقّت سردرد و مسکّن است اینها معالج نیست، روح را با زندان نمی‌شود تربیت کرد، بدن را با زندان و شلاّق می‌شود ساکت کرد ، اما روح را با زندان و مبارزه و حتی با اعدام نمی‌شود تربیت کرد. 

جامعه ما یا آن فرصت را پیدا نکرد یا ما در صدد آن نبودیم که بدانیم و بگوییم گناه، سم است، رشوه ، سم است، اینگونه سموم نظیر سموم دنیا نیست، سموم دنیا چند لحظه‌ای با ما درگیر است و آدم را می‌کُشد و تمام می‌شود اما مال حرام این‌طور نیست که انسان بمیرد و تمام بشود، تا ابد با آدم هست ، این مطلب تا برای مردم جا نیفتد خیال می‌کنند که رشوه را با دور زدن قانون می‌شود حل کرد. 

خداوند در سوره مبارکه توبه فرمود بالأخره جهنّم و عذابی هست، اما موادّ سوخت و سوز جهنم را به طور پراکنده در قرآن مشخص کرد، در یک‌جا فرمود هیزم جهنم، خود آدم ظالم است، این آدم کجا می‌تواند فرار کند فرمود: ﴿نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتی‏ تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ﴾ اگر درون آدم سوخت، آدم نمی‌تواند فرار کند. 

راهکار نو لازم است
با زندان، جسم را می‌شود تربیت کرد اما روح، با این ابزارها تربیت نمی‌شود؛ به همین دلیل است که برخی از مجرمین وقتی از زندان بیرون می آیند دوباره به فکر انجام جرم می افتند. اما وقتی انسان به این باور و یقین رسید که دزدی و ظلم مخصوصاً خوردن بیت‌المال، خود آتش است و تاوان آن در آخرت هیزم جهنم بودن است، اینجاست که اثر تربیتی نظام اسلامی محقق شده ، و لازم است در این راستا کار فرهنگی گسترده و عمیق انجام بگیرد. 

ایشان با اشاره به خلاءهای قانونی موجود در برخورد با مفاسد اقتصادی بیان داشتند: 
ارگانی که بتواند مفاسد اقتصادی را در کشور کشف و شناسایی کند وجود ندارد. در قانون ِکشور، تا مدتها نیروی کاشف مفاسد اقتصادی پیش‌بینی نشده بود. اینکه ما قانونی داشته باشیم که به دنبال جرم برود تا آن را کشف کند، نداریم و وظیفه همه ماست که این خلاء را مرتفع کنیم. 

معظم له در ادامه ظرفیت های بالای کشور در عرصه های مختلف را یاد آور شدند و فرمودند: 
بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) این است که فرمود: «من وجد ماء و ترابا فافتقر فأبعده الله» ملتی که آب، خاک و امکانات دیگر را در اختیار دارد اما باز نیازمند بیگانه باشد خدا او را از رحمت الهی دور کند! این نفرین علی علیه السلام است. لذا باید همه تلاش و کوشش خود را در جهت رفع مشکلات کشور به کار ببندیم. 

ایشان همکاری قوای سه گانه کشور و نیز همه نهادها و ارگانها در برخورد با مفاسد اقتصادی را خواستار شدند و اذعان داشتند: 
لازم است شما هم مجلس را آگاه کنید، که هم طرح‌های خودشان را و هم لایحه دولت را ، هر دو را مواظب باشند، هم بیوت مراجع را در این عرصه وارد کنید، و هر راهکار دیگری که لازم است تا مفاسد اقتصادی در کشور ریشه کن شود، را دنبال کنید.

نظرات  (۱)


عرفه است
حسین (علیه السلام) به مناجات برخاسته
پیام وحی است
فردا حسین (علیه السلام) به کربلا می رود
برای قربانی شدن در راه معبود

التماس دعا
یا اباعبدالله الحسین (علیه السلام)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی