رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

افکار و تازه های فکر در حوزه علوم انسانی اسلامی

رصد فکر

این وب سایت برای اهداف زیر تاسیس شده:
1. جمع آوری گزیده افکار و نظرات کسانی که در زمینه علوم انسانی اسلامی و تولید علم حرفی برای گفتن دارن. 2. بررسی افکار و نظرات اشخاص و جریاناتی که در روند کشور تاثیر دارند. 3. تحلیل ها و نقدهایی که در حیطه این افکار و آثار وجود داره. 4. آوردن یک سری نکات که در حیطه شناخت منطق فکری متفکران و علوم اسلامی کمک میکنن.

آخرین مطالب (به ترتیب)
طبقه بندی موضوعی
پربیننده ترین مطالب (به ترتیب)
آخرین نظرات
  • ۲۸ تیر ۰۰، ۰۷:۴۸ - ابی
    عالی
  • ۳۱ ارديبهشت ۹۸، ۱۵:۰۹ - علی رحمانی پور
    سپاس
  • ۲۳ فروردين ۹۸، ۰۴:۲۴ - سجاد
    منابع؟
  • ۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۵۸ - خانم معلم
    لایک
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۶:۵۰ - ..جهان ..
    افسوس
  • ۲۱ دی ۹۵، ۱۱:۵۱ - ..جهان ..
    احسنت
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل

سلام خدمت دوستان

اینجانب محسن هستم علاقه مند به مباحث علوم انسانی و تمدن اسلامی و تقریبا شاید حدود 5 یا 6 سال هست مطالعاتی و احیانا افکاری در این حیطه دارم. و البته هنوز جسته و گریخته تو این حیطه ها فکر میکنم.. در این باره به یه نتائجی هم به گمان خودم رسیدم که دوست دارم سر فرصت بشینم همه رو منسجم کنم.

اعتقادم هم بعد از مطالعاتی که در این زمینه ها داشتم این هست که الان بهترین حرفها و بهترین خط ها متعلق به امام خمینی ره، مقام معظم رهبری حفظه الله، شهید مطهری ره و علامه طباطبایی ره هست. کانه این چهار نفر هر کدوم بخشی از حرکت به سمت تمدن اسلامی و مبحث تولید علم رو بر عهده گرفتن.. 

به نظرم در مبانی فلسفی ای که بیان شده علامه طباطبایی بی نظیر است و حالا حالاها مونده کسی به ایشون برسه. شاید بقول شهیدمطهری صد سال باید بگذره تا دانشمندان متوجه حرفهای علامه طباطبایی ره بشن. بعدش شهید مطهری که بعضی حرفهای علامه طباطبایی رو خیلی خوب تحقیق کرده و به نظرم شهید مطهری از 99% از متفکرانی که امروزه مشغول نظریه پردازی هستند فنی تر وارد بحث شده..

یادمه که یه زمانی که با حرفهای علامه طباطبایی ره آشنا شده بودم و مدتی بود که غرق حرفهای ایشون بودم وقتی که جلسات اندیشه های راهبردی مقام معظم رهبری رو نگاه میکردم به وضوح میدیدم که حرفهای ایشون نتیجه منطقی بسیاری از حرفهای علامه طباطبایی است گرچه روش ایشون با روش علامه طباطبایی فرق داره یعنی هر چی که علامه بر عنصر فطرت و مباحث فلسفی تاکید داره، رهبری از راه نظام فکری قرآنی خاص خودشون و مطالعات میدانی و تاریخی خودشون اسنتتاجاتشون رو بیان میکنن. دوستان! اگه مقاله "روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا" و همچنین تحلیلهای کم نظیر ایشون و برداشتهای خاصی که از تاریخ دارن بعلاوه سخنرانی ویژه ایشون در فیضیه درباره تمدن اسلامی رو دیده باشیداحتمالا حرفهای من رو تصدیق خواهید کرد.

الان مهمترین اشتغالم میشه گفت فلسفه هست مخصوصا نظام فلسفی ای که مبنای علوم انسانی اسلامی میتونه باشه البته در این زمینه چک نویس ها و کاغذپاره هایی هم دارم که خیلی دوست دارم در آینده نزدیک اینها رو جایی ارائه بدم.

همیشه در حیطه علوم انسانی افسوس این رو میخوردم که چرا افرادی که در حیطه فقه و روایات مشغول هستند به صورت جدی وارد این بحث ها نمیشن. بارها برام پیش اومده که چیزهایی رو که در رابطه با علوم انسانی در فلسفه با سختیهای بسیار میخواستیم اثبات کنیم به راحتی با چند روایت قابل اثبات بوده و با بحث های دقیق فقهی و اصولی میشد خیلی خوب اونها رو رشد داد.

البته الان به این نتیجه هم رسیدم که در علوم انسانی علاوه بر فقه و اصول به فلسفه نیاز هست  کما اینکه باید به فلسفه های مضاف هم که نقش تعیین کننده ای در علوم اجتماعی دارن باید پرداخته بشه. 

البته اگه بخوام بصورت مفصل تر و دقیقتر بگم اگه بخوایم علوم انسانی رو بصورت منظم دسته بندی کنیم و تا ارزش هر کدوم برامون بهتر مشخص بشن ما در صورتی میتونیم در علوم انسانی موفق بشیم که در یک سیستم وسیع به چند دسته علوم بپردازیم:

اول درسهایی هستند که حکم مواد اولیه رو دارن یعنی قرآن و فقه و اصول و فلسفه و علومی که مقدمه فهم اینها هستند.-و البته عرفان هم هست که فعلا ذکر نکردم اما در نگاه نهایی باید عرفان رو هم جزء همین علوم اصلی دونست البته منظورم صرف عرفان عملی و نظری نیست بلکه عرفان در وادی عمل و عرفان در وادی نظر هست که مجموعه تراث با عظمت و با ارزشی است-

دوم علومی که حد واسط بین علوم اول و علوم مورد نیاز جامعه هستند مثل فلسفه های مضاف هستند مثل فلسفه فقه،فلسفه اصول، فلسفه فلسفه و ..

و البته بروز کردن علوم و همچنین آگاهی به زمان و مکان و در مرحله بعدتر آشنایی با جبهه های علمی و فرهنگی دنیا و یا نقاط ضعف و قوت اونها هم میتونه در این قسم قرار بگیره.

مسئله اسلام شناس بودن نیز بیشتر در این دسته معنا پیدا میکنه.

این دسته دوم بسیار مهم است بزرگانی همچون شهید صدر، شهید مطهری، علامه طباطبایی، امام خمینی و در نهایت مقام معظم رهبری نقطه قوت فکریشون در این قسمت بسیار به چشم میخوره.. این دسته از علوم ،در حکم منطقِ فکری هم میتونن مطرح بشن چون مسیر رو برای فکر کردن برای ما بسیار کوتاه تر، دقیقتر، و سریعتر میکنن. یه جورایی این علوم منطق صوری تفکر در علوم خاص خودشون هستن.

دسته سوم خود علوم مورد نیاز جامعه هستند که باید در اونها هم مطالعه داشته باشیم هم باید از تراث گذشته آگاهی داشته باشیم و هم باید از حرفهای روز دنیا و متفکران معاصر اطلاع داشته باشیم. 

تقریبا میشه گفت که بحث تخصص گرایی در وهله اول در دسته سوم پیش میآید. یعنی افراد باید ببینند که در کدوم استعداد دارن در همون زمینه فعال بشن. دسته دوم باید بصورت نیمه تخصصی و دسته اول باید در هر 4-5 تا علمی که گفتیم صورت تخصصی کار کرد و البته در علمی که مناسب استعداد هست باید تخصصی تر کار کرد پس در دسته سوم ما با تخصصی و تخصصی تر کار کردن مواجه هستیم.

گاهی فکر میکنم که اگه از مجموعه سالهایی که در حوزه برای فقه و اصول و فلسفه و متون البته پرارزش گذشتگان، گذاشته میشه یک یا دو سال فقه و اصول و فلسفه و حتی عرفان رو در موضوعات روز و مورد ابتلا بخونن بدون شک تحولات بزرگی در تحول حوزه در ورودش به علوم انسانی رخ میده.. و بدون شک "مقدمه" تحولات بزرگی در در حیطه علوم انسانی در کشور و دنیا رخ خواهد داد..

حتی اگه یه کلاس باشه که استاد بیاد و فقط مشکلات و کمبودها و معضلات کنونی ما رو بگه بدون شک نیروهای زیادی و بیدار میکنه..

راستی در این وب سایت معمولا مطالب قدیمی نداریم همه مطالبی هستند که مطرحند لذا مطالبی رو هم که قبلا گذاشتم سعی کنید حتما ببینید.

نظرات  (۱)

۱۴ بهمن ۹۴ ، ۰۷:۵۲ بهروز دلاور
سلام بزرگوار
 اگه با موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی با مدیریت علمی استاد واسطی آشنا نیستید به سایت موسسه رجوع کنید(ISIN.IR). البته این به معنای تأیید تمام این مجموعه نیست. به عنوان یکی از پایگاه های فکری معرفی شد.
موفق باشید
پاسخ:
سلام
متشکر 
در لینک ها قرار داده شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی